Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Info om minnestest sökes

väntar på tomten...

Recommended Posts

väntar på tomten...

Hej

Är det någon som känner till någon test för PC ( AMD DDR-minnen ), hur 'lite' minne som är behövs för en spelmaskin.

Som exempel kan jag säga att på tomshardware:s sida kan man utläsa att till en AMD processor med 266 MHz busshastighet, använding av DDR333 bara ger en ytterst marginell skillnad jämnfört med DDR266-minnen. Det verkar alltså att man inte vinner något på att använda snabbare minnen än vad processorn själv har som busshastighet.

Men, att proppa PC:n full av dyra minnen som kanske ger lika marginell skillnad vilket är ju synd, så jag undrar hur mycket DDR-minne som optimalt behövs till en AMD 2000+ - spelmaskin. Är någon test gjord någonstans?

'It's good to slapp off' / Dennis

Jag kan inte ge dig tips på testprogram (eftersom jag inte känner till några). Men angående mängden minne så är mer alltid bättre, men kurvan är klart omvänt exponentiell... jag skulle rekommendera mellan 256MB och 512MB

256 Mb tycker jag borde räcka. De har rätt i att själva hastigheten gör mindre skillnad. 512 Mb DDR266 är mycket bättre än 256 Mb DDR333.

Hmm... Har du märkt att du använder engelsk meningsbyggnad i andra stycket? :) Såg lite lustigt ut.. jaja

Tja, med tanke på att det idag inte är någon nämnbar prisskillnad på DDR266 och DDR333 (däremot kanske för DDR400 förstås) så tycker jag DDR333 (PC2700) är ett självklart val, om inte annat så för att ha mera svängrum vid ev. överklockning...

Dessutom, tänker du köra WinXP är 256MB obsalut minimalt minimum om du vill spela - dra på med 512MB med en gång, så mår du bättre och kan spela spel som BF1942 och annat utan att behöva stänga ner varenda liten process... skönt å ha igång browser, epostprogram, musikspelare, lite serverprocesser och så vidare samtidigt som man spelar.. ;p

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...