Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kyla P200 i desktoplåda


ns

Rekommendera Poster

Jag har en gammal P200 som nätverks-mp3spelare i sovrummet. Eftersom den står just i sovrummet vill jag ju ha den så tyst som möjligt. Först hade jag den stående under sängen, vilket inte var nån höjdare.

 

Det som sitter i lådan som låter är ett nätagg, en hårddisk och en 80mm fläkt i framkant som blåser på processorflänsen. Fläkten är en Papst (19dB) och den sitter i nån slags plastbur kanske tre cm från lådans ytterskal. Lådan står nu i en garderob vilket givit en lite bättre ljudnivå.

 

Nu har jag följande funderingar:

1. Går en P200 att köras utan fläkt på flänsen?

2. Är det dumt att ha den i garderoben? Jag brukar ha den öppen på dagarna (om jag kommer ihåg det).

3. Är det sannolikt att ljudnivån minskar om jag klipper/sågar/bänder sönder det som "är i vägen" för fläkten?

4. Blir luftcirkulationen sämre om jag sågar ett hål i lådan över flänsen och sätter fläkten där istället så att den blåser rakt ner? Är det isåfall någon fara på en såpass gammal dator?

5. Finns det nåt annat jag kan göra?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kör vi... :)

 

1. Går en P200 att köras utan fläkt på flänsen?
Möjligt, men varför inte se till att en lite större fläkt blåser en luftström förbi flänsen?

2. Är det dumt att ha den i garderoben?
Det märker du förmodligen ganska snabbt. Men en 200 borde fixa det.

3. Är det sannolikt att ljudnivån minskar om jag klipper/sågar/bänder sönder det som "är i vägen" för fläkten?
Gjorde stor skillnad för mig - så länge du inte har mindreåriga klåfingrar hemma kan du testa.

4. Blir luftcirkulationen sämre om jag sågar ett hål i lådan över flänsen och sätter fläkten där istället så att den blåser rakt ner?
Föreställ dig hur luftflödet blir - luft flyter ganska bra trots allt. :)

5. Finns det nåt annat jag kan göra?
Japp. Mitt tips är att skaffa en Silent Drive om disken inte är över 20 Gb. Då blir HDD:n helt tyst.

Se här: http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=360&session=ac23ee514dd8f6c8e70087760150ff50

 

Gör ett hål i chassit som du sa - sätt 2 insugsfläktar av storlek 120 mm och använd 2 st 12-7V konvertrar. En i fronten mot Silent Driven och en i t.ex. sidan mot CPU:n kylfläns. Byt gärna nätaggsfläkten till en PAPST 80 mm 12 dB.

Luftflödet blir då IN genom front och sida och UT genom nätagg. Kyler hela burken och har garanterat låg ljudnivå. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-17 23:09:40 av NoiseKiller]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en relativt platt desktoplåda blir det svårt att få in en 120mm fläkt, om jag inte sätter den över flänsen. Samma problem i nätagget, där sitter en 60mm-fläkt. Silent drive var ett bra tips eftersom disken bara är på 2GB, ska nog testa det och sen köpa en Dremel eller nåt och börja såga och ha mig. Nåt tips på bra verktyg?

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - att stora fläktar inte får plats är ju synd. Mindre fläktar väsnas mer/ luftflöde. ;)

Och verktyg - tja vad sägs om en avbitare å en massa kraft? Sen nåt verktyg att slipa lite med efteråt. Hör med Weyland vad han tycker om Dremeln å datachassin. :thumbsup:

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...