Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bakgrundsfärg i tabell och vertikala linjer


julian1

Rekommendera Poster

Jag säger bara NN 4. Av mina modesta försök att bygga webbsidor går den mesta tiden åt att göra det kompatibelt för en browser som används av ett fåtal procent... är det bra?

 

Jag ska göra en simpel sajt för en golfklubb där strukturen enkelt ska kunna återanvändas. Sålunda css:er.

Jag vill t ex på ett ställe reglera bakgrundsfärg i tabeller/celler på sidan så att det lätt går att byta. Men det verkar inte funka i NN 4?? Jag gör css:en i dreamweaver med en class-funktion.

Det funkar i IE och NN6 men... ja just det..

 

Den simpla sidan ligger på http://www.mia-h.se/haljarp/test1.htm .

 

När jag ändå frågar så har jag försökt göra en vertikal linje med en bakgrundsbild som delar av textblocken. Som synes så fungerar inte detta heller.

Får jag bara ordning på dessa två grejor så har jag kommit en bra bit p vägen.

 

Tack på förhand..

 

Mvh jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fråga dig själv om din sida kommer att tjäna på att stödja NN 4 eller inte, är det en fördel eller nackdel att den ser vettig ut i NN4 ? eller tycker du att det är förstor förlust för din sida att anpassa den till NN 4 ??

 

Jag kan säga att jag ger blanka f*n i NN4 nu för tiden, det är så få personer som använder NN 4 nu förtiden att det inte är värt det.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hej..

 

jag har ställt mig den frågan ett par gånger och ifall det blir småfel i NN skiter jag i det, men när problemen blir avgörande är det svårt att låta bli. även om det handlar om 3 procent..

(8 procent på min egen statistik).

 

det beror ju också på vilken typ av besökare man kan vänta sig..

 

i det här fallet vill jag ha en css-fil där jag definierar bakgrundsfärgen på ett ställe med olika class-varianter.

på nn4 blir resultatet att top menyn blir svart (en pixlig ram på yttertabellen) liksom menyraden, medan tabellen med allt innehåll får samma färg som bakgrunden. dvs det är en helt annan sida...

 

är det så att nn4 inte köper "background-color?"

 

ett annat av de otaliga inlägg jag skrivit i kväll handlar om netscape och formulärfält. på http://www.mia-h.se/kontakt.asp ser man också hur skit det blir.

 

I grunden håller jag med dig, men när resultatet blir bra i de flesta läsare men katastrof i nn4 är det svårt att låta bli at ödsla tid på det..

 

/jeppe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har ställt mig den frågan ett par gånger och ifall det blir småfel i NN skiter jag i det, men när problemen blir avgörande är det svårt att låta bli. även om det handlar om 3 procent..

(8 procent på min egen statistik).

 

Man skulle kunna utveckla det hela lite till, hur blir felet avgörande, är ett fel avgörande om designen ser anorlunda ut ? är ett fel avgörande om designen försvinner ??

 

jag skulle vilja säga att felet blir avgörande då informationen inte längre går att utläsa från sidan. (t.ex. som du skriver med texten och bakgrundsfärgen)

 

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Där skiljer vi oss åt.

Design innefattar struktur och struktur innehåller design. Om man säger att designen är oviktig o syftar på tuffa menyer, meninglösa flashslingor eller trögladdade framfabsidor - då är ju designen av mindre betydelse, då blir den ett hinder. Men en ren textbaserad, oformaterad, sida blir ointressant oavsett hur fantastiskt innehållet är. I alla fall i längden.

 

är ett fel avgörande om designen försvinner ??

Ja, då ser jag det som avgörande... ;)

 

ha det, j-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...