Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nästan pinsamt att fråga...


brorsan

Rekommendera Poster

...men nu märks det verkligen hur länge sedan det var jag höll på med Windows som server :)

 

Har ett konstigt problem med min brandvägg som f.n. kör Linux (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=334191 ) och för att utesluta eller verifiera att det är hårdvarufel som spökar tänkte jag installera NT4 server som brandvägg ett tag.

 

Jag vill ha masqurading från det interna (192.168.x.x) nätet och gärna kunna portforwarda/NAT:a Remote desktop till en intern IP. Så frågan är, hur gör jag? Måste jag installera någon tredjepartsmjukvara eller vad? Iså fall, finns det någon som är gratis? Skulle vara mycket tacksam för en utförlig beskrivning på hur man sätter upp en säker NT4 brandvägg!

 

Poäng utlovas ;)

 

Kan tillägga att burken är alldeles för klen för att köra Windows 2000 på, så därför får det bli NT4. (Ppro 180MHz, 40MB RAM)

 

____________________

.:def:.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda brandväggs funktionalitet jag känner till i NT4/W2k (utan att installera annan programvara) är ip filtreringen som du har nånstans i menyerna på tcp/ip egenskaperna för nätverks kortet.

 

Det är i princip bara att du kan stänga alla inkommande TCP och UDP portar och sedan öppna de du vill en och en.

 

Sedan routingen finns det väl någon routing tjänst har jag för mig men jag har inte sörjat med den någon gång.

 

Tror den heter "routing and remote access" (RRAS).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!

 

Någon som kan rekommendera något programm för NAT:ning?

____________________

.:def:.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

skit i nt4 och kör freesco i stället. ställ upp en gammal 486 och kör floppy varianten. enkel som fan, och kommer du från linux/unix världen så borde du känna dig ganska bekant med miljön.

 

http://www.freesco.org

 

lycka till

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att burken är alldeles för klen för att köra Windows 2000 på, så därför får det bli NT4. (Ppro 180MHz, 40MB RAM)

 

Vill påpeka att det borde den inte alls vara. (eller har du provat?) Jag har kört Win2k på en Pentium 133 MHz med 48 MB ram, och det fungerade alldeles utmärkt.

 

Observera att datorn då inte kan användas som arbetsstation, men som webbserver/router duger den utmärkt.

 

(Jag körde win2k, apache, php och mysql. Okej, det var inte nåt stort multinationellt företags webserver (även om jag börjar fundera på vad creative.com använder, se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=343543), men det fungerade bra och flöt på fint.)

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-08 16:49:55 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...