Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar internet under VPN anslutning


sense

Rekommendera Poster

Användare som logar in på min VPN server tappar sitt internet. Jag har även en router installerad vilken jag själv kommer åt intenet genom. Vad kan vara fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, var ska jag börja.. Det var inte särskilt mycket information du gav.

Behöver mängder av fler tekniska detaljer, vad för sorts VPN kör du för det första? Då du postat under NT/2000, betyder det att du använder Microsofts PPTP server?

 

Jag kan ge ett generellt råd om ett problem som många får med framförallt ett flertal olika IPSEC klienter. I många klienter kan man nämligen styra kommunikationen på "routing-tabell- liknande" sätt. Framförallt brukar man kunna ha olika kommunikationspolicies före en VPN anslutning, och efter anslutningen. Många glömmer då att tillåta trafik till Internet, och öppnar endast kommunikationen till fjärrnätverket dit VPN tunneln ansluter.

Med andra ord, när någon "loggar in på en VPN server så tappar han Internet" precis som du beskrev ditt problem.

 

Jag gissar att något liknande kan vara ditt problem, men då jag inte har en aning om vilka produkter du använder, eller några andra tekniska specifikationer så är det svårt att vara mer exakt.

 

Mvh

 

J.B

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...