Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Försök lös det här! (problem med download hastigh


Looper

Rekommendera Poster

Hej!

Sitter med ett studentbredband på 10Mbit/sek och har ett problem.

Allt funkar förrutom att när jag ska tanka ned något, antingen från mitt studentnät eller från webben, kommer jag aldrig upp i högre hastighet än 10kbit/sek, medans folk med samma uppkoppling kan tanka från mig med 10Mbit/sek!!!!

Vad är felet?

Jag har provat allt från att bytt nätverkskort till att provat maskinen hos en granne som inte har problem med sitt bredband, där jag får samma resultat ( 10kbit/sek nedladdning medans grannen har 100Mbit/sek!)

Vad kan det vara?!

Väldigt tacksam för svar då jag har bråkat med detta i snart 4 dagar!

Vh:

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kosta på information om mjuk- resp hårdvara, eller tar det för lång tid att ladda upp? :-)

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.

Jag har testat med TP, och det är där jag fått informationen ifrån.. Förövrigt har jag en p3 -500, med ett realtek 8139 nätverkskort, os = 98..

det är alltså ingen värsting burk man har..

för övrigt så är jag tacksam för vidare svar!!

vh:

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har testat alla dess sorter.

men mest med http.

provat ex download.com med någon större fil.

även provat med Direct Connect, samma resultat.

även mellan studentnätet är det lika slött för mig, men itne folk som tankar från mig!

jag uppskattar verkligen att finns vänliga människor som försöker sig på en lösning, alt en förklaring, som er!

är det något mer ni behöver veta så hör av er igen!

tack!

 

vh:

Looper

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där problemet hade jag med min amiga-tower faktiskt, för länge sedan - berodde då på störningar i ethernetkortet ifrån grafikkortet, flyttade ner ethernetkortet så långt det gick så brassade det på gott igen :)

 

...inte för att det är det som är ditt problem, såvida du inte har någon form av störkälla i din dator förstås :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, felsökningen börjar bli ganska långsökt om man säger så!

Jo, jag har även testat att placera dem långt ifrån varandra, utan resultat.

Min leverantör rekomenderar mig att formatera om hårdisken och lägga på ett nytt operativsystem, ex 2000 pro, lite väl smidigt sätt tycker jag att lösa problemet, tänk om jag vill ha kvar mina inställningar och köra med os98?!

tack för tipset, men som sagt, det hjälpte inte.

vh:

 

Looper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej lars!

ja, jag var inne på speedguide, och körde deras tcp/ip test.

Det svarade självklart att det var optimerat..

Alltså hjälpte eller gav det inte några ledtrådar..

Tack ändå,

vh:

 

Looper

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo Anders, jag har även provat det.

 

Jag har provat följande..

Olika nätverkskort

Olika sladdar

Olika slotportar

Ominstallering av protokoll och kort..

Jag vet nu att det är något fel på min burk, då jag testade hos en granne i korridoren, och han har inte problem med hastigheten med sin dator fast samma sak hände när jag testade min dator hos honom (alltså mottagning på 60kbit/sek och uppladdning på 10mbit/sek!!!)

 

vh:

Looper

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att ditt nätverkskort inte är tillfreds med tillvaron. Det enklaste är att låna in ett annat och prova, som påpekats.

 

Men innan dess kan det vara meningsfullt att hårdställa kortet på 10MB. Om det redan är gjort, se ovan.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Lars.

 

Tyvärr har jag redan provat med ett annat nätverkskort (nytt), vilket inte hjälpte!

Har även provat med olika inställningar på kortet som inte gjort någon skillnad..

vh:

 

Looper

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inloggningen användarstyrt, dvs att för att få tillgång till olika resurser, månste man logga in?

Om det är så, kan någon annan testa att logga in med sitt användar/lösen och se om det är samma uppförande för din burk då åxå.

_____________________________________________

//Dreben

 

Om du inta kan dubbelklicka! Skit i det då....du kan göra annat.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gett upp förlänge sedan och installerat om burken antingen med samma os (win98) eller ett bättre om det är värt pengarna....

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Gladh, vissa problem är inte tänkta att lösas - bara kringgås. Formattera och installera om.. helst utan DOS (=win9x) förstås ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Magnus!

Det känns ju lite trist, (som den tekniker man är ) att bara ge upp.

Problem är ju till för att lösas eller?

men som sagt, är det inget annat att göra så är det väl en ominstallation som gäller!

Tills nästa person som råkar ut för det kan det ju vara bra att veta att det är inget att göra än ominstallation, så sparar han några dagars slit och grått hår!

 

 

vh:

 

Looper

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förstå at det känns trist. Tyvärr verkar det som du har gjort vad du kunnat och ibland får man bita i det sura äpplet och inse sig besegrad (har dock ALDRIG hänt mig :) )

 

Fast win98 bör man ändå installer om minst 2 ggr om året så man rensar ut lite...

 

- M

-----------------------------------------------------

ju mer jag lär mig ju mer inser jag så lite jag kan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej!

Jag tror att problemet ligger i Nätverkskortets hastighetsinställning. Ta fram Systemegenskaper och ta fram trädet med alla enheter,grafikkort,etc.

Ta och kolla Egenskaper på Nätverkskortet och sätt Linkmode/Duplex (eller vad det nu kan kallas) på Halvduplex.Det här BORDE lösa problemet, hjälpte mig iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...