Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vad välja????


Egyptolog

Rekommendera Poster

har laddat ner en film i 3 delar i formatet svcd.

tänkte bränna på vanliga cd-r skivor i nero.

men vad ska jag välja för typ av bränning?

svcd eller vanlig data-cd?

 

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svcd om du vill kunna spela upp den i en stationär DVD-spelare.

 

Tänker du bara spela upp den i datorn så kan du välja data-cd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det var så jag tänkte...och provade.

men det enda jag såg var en vit..lite flimmrig bild. men är det inte så att svcd i nero är till för att lägga in t.ex avi-filmer som nero konverterar??

min är ju redan svcd så att säga.

 

kan det ha varit nåt fel med inställningarna...vilka inställningar ska jag välja för bränningen? räcker det med att som jag gjorde bara dra filen till svcd-skivans fönster??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt få stationära dvd-spelare klarar av svcd, däremot klarar många av vcd

 

Det lustiga är att köper man okända märken och billiga DVD spelare får man i princip stöd för allt, vcd, svcd, mp3, dvd, photo cd och allt vad det nu är medans de mer kända märkerna inte har det.

 

Har en kompis med en Sony ganska dyr spelare som inte kan spela SVCD medans jag kan det utan problem på min Cyberhome :-)

 

Dessutom har jag regions fritt vilket han heller inte har.

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 19:21:55 av xyzz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den spelare jag spelar upp på är av okänt märke...och KAN spela upp svcd..detta vet jag efterssom jag provat. men den gången var det en avifilm som jag själv gjorde om till svcd med programmet dvd2svcd..resultatet blev en bin-fil som det bara var att bränna.

nu är det lite annorlunda....:(

 

nån som vet vad göra?

 

tack..

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 19:57:19 av Egyptolog]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nån som vet vad göra?

 

Använd en pincett och flytta helt enkelt pixlarna från hårddisken till CDR-skivan. Men var försiktig, det är lätt att få dem i fel ordning.

Detta kan få hemska följder, t ex kan man i början på en deckare få se vem som är mördaren. Sedan får man istället försöka lista ut vem som blev mördad. ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men asså, alla SVCD-releaser brukar juh släppas i BIN+CUE-format.

 

Så va e problemet? De e juh bara att välja CUE/BIN filen å bränna på! Svårare än så blir det inte.

 

-- vad vore världen utan Pacman ??!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men asså, alla SVCD-releaser brukar juh släppas i BIN+CUE-format.

 

En del är så snälla att dom gör om dessa BIN till 800-900 MB MPEG istället. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag bränner SVCD för att spela upp i min stationära Pioneer-DVD så tar jag bara hem en önskad mpg-fil i SVCD-format och bränner med Nero i SVCD. Funkar alldeles utmärkt och har inte hittills misslyckats iaf.

 

Det kanske är så att din TV inte klarar NTSC? Den fil som du laddar hem är säkert i NTSC och när du spelar upp den så ser det ut som en riktigt usel svart/vit film som är typ "interlaced".

Jag försökte spela upp en NTSC-film på min sovrums-TV och fick en sån otrevlig bild.

 

Nu vet jag inte om det möjligt (har inte provat) att bränna en NTSC-film i PAL-format mha av Nero - det kanske någon annan vet?

 

/f

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan ställa om på min pioneer om det ska vara ntsc eller pal, kolla i din manual :)

 

Om din dvd-spelare inte klarar av svcd så finns det ett sätt att gå runt det, kolla på www.vcdhelp.com. Sök efter "multiplex" i forumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...