Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappat bärbar i golvet=funkar ibland


walles123

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tappade min Toshiba Tecra 8100 i golvet.

Detta resulterade i att den fungerar ibland, så här:

1. Ibland startar den och jag kan köra i allt från 30 sekunder till 3 timmar och sedan bara stannar allt, bilden är kvar men "frusen".

Om jag startar om datorn kan den funka eller:

 

2. Datorn startar inte alls, fläkten går igång och cd:n snurrar ett par varv men ingen bild.

Jag har provat att hålla in F12 (vid start) som gör att man kan upgradera BIOS och då kommer alltid bilden fram.

 

Jag har provat:

1. Uppgraderat BIOS

2. Plockat isär datorn i molekyler och satt ihop det igen

3. Provat med en annan hårddisk som jag vet fungerar

4. Installerat och partentionerat om hårddisken

 

 

Någon annan som har något förslag vad jag kan göra?

Jag kan lämna in den till Office här i Stockholm och få reda på felet för 1.000:- men jag pluggar så det är för dyrt för mig...

 

Alla svar är välkomna!

Mvh Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är du säker på att elektronerna sitter där de ska? är man och rotar i det där är det tämligen svårt att få det rätt igen. för att göra omförflyttningar av dessa rekomenderar jag dig att använda pinsett, då det annars är lätt att göra det hela ännu värre. lycka till.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glenn...inte alls.

det är myvket troligt att felet ligger bland elektronerna. men för att rota i dessa bör man vara utbildad.

 

och vad jag förstod så har han varken använt pincett eller haft någon utbildning när han plockade isär sin dator.

 

det ska finnas en guide på nån sida men kommer inte ihåg adressen.

nån mer som har sett den??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driver du med han eller?

 

Det är förmodligen en väldigt liten pincett.... ;)

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara en VÄLDIGT liten pincett, troligen tillverkad av CERN eller liknande organisation...

Säljs på Clas Olsson... tillsammans med en liten kniv för att klyva atomkärnor och som bonus så får man kvarksugen för att hålla rent på småskräpet... ;)

 

Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kul ni verkar ha?

Visst kan det vara kul att lägga in ett "roligt" svar ibland, men jag hade gärna uppskattat lite klyftigare inlägg.

 

Jag skulle inte ha plockat isär min dator utan att veta vad jag gör.

Har jobbat som c och c++ programmerare i 5 år, både hårdvarunära och med mjukvara, har skruvat ordentligt mycket med datorer.

 

Tänkte att detta forum skulle ge mig några vettiga svar, speciellt med bärbara datorer som är så speciella.

 

Så, om någon har några tips om vad det kan vara så skriv gärna ett meddelande.

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror mest att det är en reaktion på "Egyptologens" pyramidialt knasiga svar...

 

Fråga: Var den igång när du tappade den?

Kan läshuvudet skadat diskens yta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen om du tog illa upp, men det charmen med E-forum - man vet aldrig vart en tråd tar vägen. Oftast så kommer några bra svar i floden av sarkasmer och ironi.

Jag hade liknande symtom på en stationär dator (jag hade inte släng den i golvet). Jag slet mitt hår och provade allt. Det hela löste sig när jag bytte en av minnesmodulerna. Har du möjlighet så prova med ett annat minne.

 

MVH// Andersson

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 23:04:00 av Andersson_]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med någon som är vettig!

 

Nej, den var inte igång när jag tappade den.

Jag har provat med en annan HD som jag vet fungerar och samma problem uppträder.

 

Jag fick tips om att det finns en brytare mellan CPU och "kylfläns" som kan bli glapp när man tappar en bräbar.

Jag har kollat detta men det finns ingen kontakt mellan CPUn och kylflänsen.

 

 

Jag "tror" att det kan vara:

Grafikkortet, modemet (!?!?) eller om jag har riktig otur så är det moderkortet...

 

 

Mvh Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu är felet hittat!

 

Ena minneskortsplatsens lödningar har lossat, sån tur är är det inget fel på den andra minneskortsplatsen.

 

Tack för alla svar!

 

/Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...