Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

select bekymmer


peter.l

Rekommendera Poster

Hur skall jag skriva nedanstående select sats för att den skall funka. Vet att nedanstående kod inte ä rätt men skriver den så för att den skall bli tydlig att förstå.

 

Visa = "SELECT * FROM Lager WHERE Lev = request.form("select") AND Saldo = Saldo <= Order

 

 

Mvh Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog förklara lite. Har du skrivit den fel för att vi ska förstå? Är det alla '" & som vi ska plita in? Och vaddå <= Order?

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är vad jag gissar att du vill ha det...:

visa = "Select * FROM Lager WHERE Lev ='"&request.form("select")&"' AND Saldo='"&saldo&"'"

 

"<=Order" ???

Vad ska den sortera efter?

 

Skulle detta inte vara det du söker så får du återkomma med mer hur tabellen ser ut samt vad du vill ha för resultat...

 

/MVH Muad'dib

Poäng för bra inlägg mottages...

-=*Socialt liv? Var laddar man ner det?*=-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo funktionen är sådan att jag skall öppna all poster från tabellen "Lager" där fälten "Lev" är det som matas in i ett formulär på föregående sida och bara visa de poster som fältet "Saldo" har ett värde som är mindre än eller lika med det värde som finns i fältet "order". Fälten "Saldo" och "Order" innehåller alltså siffror

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det detta du är ute efter:

 

visa = "Select * FROM Lager WHERE Lev ='"&cint(trim(request.form("select")))&"' AND Saldo<=order"

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 20:50:15 av query]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om lev är ett textfält ska du inte använda CInt (typkonverterar till Int). Den hade för övrigt varit onödig iaf eftersom hela satsen är en String. Ta bort den helt enkelt. Trim kan finnas kvar (tar bort mellanslag i början och slutet) men är kanske lite onödig om det bara är du som ska fylla i formuläret. Om det inte är så måste du nog kolla dina mottagna värden lite bättre innan du pusslar ihop satsen.

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 21:45:56 av m a r c u s]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att ta bort Cint men funka inte då heller, måste missat nått. Får medelandet slut på programmsats förväntas. Vad mer än ordet CInt skall bort

-----En dag i taget----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog du bort paranteserna som hörde till cint också?

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort cint, borde det se ut så här:

 

visa = "Select * FROM Lager WHERE Lev ='"&trim(request.form("select"))&"' AND Saldo<=order"

 

Detta borde funka, tycker jag. Fast det förutsätter förstås att tabell och formulärnamnen stämmer...

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för detta tips...men inte heller detta, får följande fel mess:

[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket 'Lev ='Festo' AND Saldo <='.

 

Harprovat en massa olika försök meninte lyckats ......en svår nöt detta tydligen.

-----En dag i taget----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag delvis fått snurr på det.

 

Visa = "SELECT * FROM Lager WHERE Lev = '" & request.form("select") & "' AND Saldo <= BestPunkt"

 

Fick byta namn på fältet Order till BestPunkt i stället , då funka det.

Det enda var att in de <= ble som det skulle. Den skall ju öppna de som har mindere värde eller lika med BestPunkt. Men den öppnade andra poster med.

 

-----En dag i taget----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*glömsk* Just det... "order" är ju reserverat!

 

Konstigt att det andra villkoret inte funkar...

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket märkligt detta...funktionen är ju sådan att i fältet "BestPunkt" har ett värde som han skall jämföra med "Saldo". Om ex det står en 3 i "BestPunkt" fältet så så skall ju den bara lista upp de poster som har värdet 3 eller mindre si fältet "saldo". Men om fältet "Saldo" inehåller värdet 10-29. så listar den upp posten iaf. Men inte om "Saldo" har värdet 4-9 eller 30 och över. Skulle fältet "BestPunkt" ha värdet 4 och "Saldo" ha värdet 10-39 så listar han åxå upp dem ändå.....varför??

 

 

-----En dag i taget----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om du lagrar värdena som varchar eller liknande i databasen, och då funkar ju inte riktigt jämförelsen som den ska eftersom det blir två strängar och inte tal som jämförs. Om det är det som är felet, får du nog ändra typen till int (eller tinyInt, eller vad som nu blir lagom i detta fall) så borde det funka...

 

Nån framgång?

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag ä ganska ny på detta, hur ändrar man detta i så fall och hur vet jag hur jag lagrar det??

 

mvh Peter

-----En dag i taget----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr aldrig använt Access, men när du skapade tabellerna borde du ha fått välja vilken typ av data respektive fält skulle innehålla...

 

Detta kanske kan vara till någon hjälp:

http://www.cs.trinity.edu/~thicks/AccessDatabase/CreateAccessDatabase/CreateDatabase.html

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset....gick in å kolla i access och ändrade typen för fälten BestPunkt och saldo, då verka det funka bättre..

 

mvh Peter

-----Det blir aldrig som man tänkt sig----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig till slut :)

 

mvh,

query

_________________________________________________________

Things should be made as simple as possible, but not any simpler.

- Albert Einstein

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen fått snurr på datorn igen, fick bli format c: och win 2000....

JA det kändet bra att få snurr på det efter alla turer, men jag måste antagligen bygga ut denna sats lite till ä ja rädd för, så ja hör säkert av mej .... :)

 

Mvh Peter

-----Det blir aldrig som man tänkt sig----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...