Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gammalt moderkort stöder inte ny HDD!


ChiSS

Rekommendera Poster

Hepp!

 

Har ett ABIT-BH6 moderkort i min server. Skall ha denna som FTP-Server, men har idag bara 14 GB i den vilket är alldeles för lite. :-)

 

För ett tag sen köpte jag en ny dator med en 60 GB hdd som hade varit läplig som FTp-disk.

Problemet är ju att denna hdd inte stöds av ABIT moderkortet. Kan fixa detta genom att uppgradera BIOS eller nåt? Någon som vet en version som kan lösa detta problem till mig eller tipsa om något.

 

Tack på förhand!

 

/ChiSS ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Patrik Johansson-

Ja, det finns en BIOS uppdatering för diskar större än 40 gb.

Länken till sidan är:

http://www.abit-usa.com/download_content9c19.html

 

och länken till uppdateringen är:

ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/fae/bh6nv.exe

 

/Neox -(Patrik J)

"Gravitation can not be held responsible for people falling in love"
- citat av Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tjena!

 

Tack för svaret. Har varit inne där tidigare och försökt, men utan resultat.

Var inne igen och hämtade hem den senaste BIOS versionen (BH6_SS.bin) och uppgraderade med awdflash.

 

Efter uppgradering (som gick bra) startade jag om datorn och fick felmeddelande: Checksum error, så jag beslöt att köra det igen. Gick bra igen, men samma felmeddelande.

 

Ok, beslöt att lägga tillbaka den versionen som jag hade innan jag uppgraderade. Gick in och körde, men fick "write failed" på 1/4 (i början) när jag skrev över. Startade om och nu händer inte ett skit när jag startar datorn. Ingen bild på skärmen, ingen aktivitet alls (lyssnar).

 

HJÄLP!!!

 

Bönar och ber er....snääällla, hjälp mig!!

 

/ChiSS ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops - du har problem...

 

En misslyckad BIOS skrivning innebär enbart problem. Lösningar.

 

Tja - vet att det tidigare postats en länk till et ställe där man kunde köpa nytt. Letade lite..

en länk

http://www.eksitdata.com

 

Du kan alltid snacka med lokala databutiken och se ifall de kan skriva in korrekt info i ditt BIOS.

 

Eller så finns den galna metoden: Leta reda på en polare med likadant moderkort. Starta upp datorn. Pilla ut BIOS-kretsen och stoppa in din felaktiga. Skriv in information och be... OBS! Hitta mer info om denna metod innan du försöker dig på den. har själv aldrig testat den och kommer aldrig att göra det...

 

Till slut. En avbruten BIOS-skrivning kan du inte själv reparera. Tyvärr.

 

Kanske ett läge att köpa det där nya moderkortet nu? (BH6 kortet är det visserligen inget fel på...Kör på ett själv)

 

en länk till gammal tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=13184#13417

 

/T

 

 

[inlägget ändrat 2002-10-06 22:34:30 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så finns den galna metoden: Leta reda på en polare med likadant moderkort.

Har själv testat den metoden. Funkade klockrent. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...