Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera hårddiskar


Bosse1900

Rekommendera Poster

Du kan ha 2 hårdiskar per IDE-kanal. Har du bara en IDE-kanal i din dator kan du utan vidare sätta in ett kort med extra IDE-kanaler. Jag har goda erfarenheter av Promise-korten, finns att köpa nästan var som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

mmm....först skriva inlägg sedan sök...borde gjort tvärtom ;)

 

Controller-kort, vilket ska man köpa?

De varierar ju kraftigt i pris

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har 2 IDE-kanaler. 2 hd + dvd/brännare.

 

Vet ni vad som är bäst, controllerkort eller moderkort-raid (har inte riktigt fattat vad raid är)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett Promise Ultra 100 TX2 vilket ger två extra IDE-kanaler (ATA100). Finns även i en ATA133 version. Kostar runt 500:-

 

Se sen till att låta så många Hårddiskar/CD/DVD/Brännare som möjligt få en egen kanal.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med RAID kan man tex spegla hårddiskar, dvs det som du gör på hårddisk 1 göra automatiskt även på hårddisk 2.

 

Man kan även slå ihop flera hårddiskar till en stor, tex 4 st 80 GB blir en hårddisk på 320 GB.

 

Eller så kan man sprida ut datan på 5 st hårddiskar. Då kan en hårddisk gå sönder men du blir inte av med någon data. Bara att stoppa in en ny disk och sen sköter RAID-återläsningen genom att pussla ihop data och paritetsinfo från de andra diskarna.

 

För att nämna några möjligheter...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara värt 500 kr extra för ett moderkort med raid.

 

Mjo, fast inte för raid-funktionen i sig - utan för de två extra IDE-kanaler du 'får på köpet' då :) (tar normalt bara hårddiskar dock (4st), inte cd-enheter eller annat jox).

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på om du har ATA133 på moderkortet och ATA100 på kontrollerkortet så är ju moderkortet snabbare. Är det tvärtom antar jag att det är tvärtom även i prestanda (eller har jag fel?)

 

Tänk på att om du ska köra RAID så är vissa hårddiskar bättre än andra på att klara det. Det rekommenderas dessvärre inte att köra RAID med Seagatediskar.

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, är det någon skillnad i prestanda jämfört med om hdn är kopplad direkt till mk?

 

Nej, IDE-kontrollern på moderkortet är juh ansluten till samma buss som PCI-korten så.. det är liksom sak samma, i teorin. Däremot kan det juh vara olika tillverkare och modeller av kontrollerkretsarna beroende på vad du väljer, vilka kan tänkas skilja sig i prestanda beroende på drivrutiner och implementation yada yada... :)

 

ATA66/ATA100/ATA133 spelar mindre roll - ingen modern hårddisk är för snabb för gamla ATA66 idag faktiskt, än mindre ATA100. Däremot ska man juh se till att bara ha en disk per kanal (inga slaves) så långt det går, för att inte dela upp bandbredden på två diskar.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

[inlägget ändrat 2002-09-15 22:52:39 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

hittade denna gamla tråd.... som givetvis ger svar på min fundering...

men.... hur och var ser jag om jag kan koppla in fler hårddiskar??

ska de stå RAID nånstans på moderkortet eller..??

 

vet inte riktigt vad mitt moderkort heter...

Men de e Asus

och på system infon står de såhär..

amd athlon 64 processor 3500+ 2,20 Ghz..

 

1,7 ca i RAM-minne..

 

är detta bra/tillräckligt?? har faktiskt noll koll på sådana "hårdvaror" =)

anv. win vista...

måste bara partitionera om hårdd. så win får mer space....

20 gb var till för xp.... och är vääldigt mkt för lite för Vista...

tips på vad jag MINST bör ha till vista?

 

tack på förhand!

//Sofia.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...