Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam eller vad?


Erki

Rekommendera Poster

Häromdagen skickade jag ett mail till ett svenskt företag. Jag fick tillbaka detta felmeddelande

The original message was received at Fri, 13 Sep 2002 22:25:47 +0200 from xxx.yyy.zzz [213.xxx.xxx.xx]

   ----- The following addresses had permanent fatal errors ----- <comfy@webbskolan.com>

   ----- Transcript of session follows -----
... while talking to resolver.webbskolan.com.:
>>> MAIL From:<xxxx@yyyyy.zzz>
<<< 553 5.3.0 Rejected - see http://relays.osirusoft.com/cgi-bin/rbcheck.cgi?addr=213.xxx.yyy.zz
501 <comfy@webbskolan.com>... Data format error

Första tanken var att jag skrivit något fel eller att adressen upphört. När jag andra gången följer länken htttp://relays... blir jag fundersam. Där skriver man bl.a.

(127.0.0.2) 213.xxx.yyy.zzz is DNSbl listed. by relays.osirusoft.com

vidare

It includes open relays, dynamic IP space proxies, spammers, spamhausen and similar email related problems.

Min fria tolkning: Någon som använder samma mailserver (POP3) som jag skickar spam vilket gör att den kommit med på någon lista som mailservern hos min mottagare kollar mot.

 

Något annat förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den aktuella servern är svartlistan pga att den är öppen för relaying (=spammare utnyttjar den).

 

Du kan skriva ett trevligt mail till den som hanterar mailservern och berätta ditt problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Precis det jag misstänkte då jag sedan skickade mailet från jobbet utan problem. Jag ringer supporten hos min internetleverantör direkt de öppnar i morgon bitti.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...