Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slippa spamming


MaZoR

Rekommendera Poster

Hej!

 

I mitt forum på min community, skriver folk mycket.

Tyvärr händer det rätt ofta att det blir dubbelinlägg, det ena där bara rubriken syns och det andra som är själva inlägget.

Detta blir antagligen för att personen klickat två gånger på Submit knappen.

Tänk dig då vad man kan göra om man vill spamma, bara klicka tills man inte orkar mer.

 

Jag vet att tex lunarstorm har detta, finns det något sätt man kan låsa så att man bara kan skicka in formen en enda gång?

Jag vill inte låsa så man inte kan ha samma rubrik, för det blir ju också knas.

 

Samma fel uppstår när någon skriver en kommentar till en nyhet eller en artikel, att två inlägg kommer fram istället.

 

Kan någon hjälpa mig?

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Just ditt problem har jag inte haft men däremot skrev folk en hel del inlägg direkt efter varandra med samma innehåll hela tiden.

 

Därför la jag det du skickar just nu i en sessionsvariabel, och kollar så inte samma inlägg kommer nästa gång .. Innebär ju att man kan bara lägga till en punkt eller nåt så kan man posta samma flera gånger, men spammingen på det sättet har minskat kraftigt nu..

 

Har aldrig varit med om att det blir flera inlägg när man klickar på "submit" .. testade nuss på min egen sida, och det kom bara ett inlägg ändå..

 

har inte gjort nåt för att förhindra sådant..

 

 

 

// Admin på lunarkonkurrenten

http://nexxuz.jensite.com \

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag använder javascript för att inaktivera knappen efter att man har valt.

 

Jag har inte testat, men, något liknande detta kanske fungerar:

 

<form action="..." method="post" onSubmit="this.theButton.disabled=true;return true;">
...
<input type="submit" name="theButton" value="Skicka">
</form>

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att forum lägger in en tidsspärr så att det måste gå x antal sekunder mellan varje inlägg användaren gör.

 

Det brukar stoppa de flesta sådana problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...