Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken version av Ti4200 128 mb?


Bravo

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Jag hade tänkt att köpa ett Geforce 4 Ti4200, men vilken version ska man köpa? Har sett att ti4200 128 mb har kommit ut med 3,3ns ramminnen nu, mot de tidigare 4,0ns minnen.

 

Får man valuta för de 500 kr extra som 3,3ns-versionen kostar? Eller ska man bara köpa det billigaste ti4200-kortet med 128 mb ram man kan hitta?

 

MVH

//Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Svårt att säga. Någon enstaka procent borde det väl gå att överklocka kortet extra, men frågan om det märks i verkiga livet. Dvs. i spelen. Rent generellt så kan man överklocka ett 4200-kort till 4400-hastighet.

 

Sätt hellre de 500 spännen på mer RAM-minne till datorn. (Fast det beror ju lite på vad du har innan). Har du en slö CPU kan du ju alltid byta ut den mot en snabbare. (förutsatt att ditt moderkort stöder snabbare CPU).

 

Man kan få en XP1800+ för under 1000kr idag. Har man då en gammal duron 800 exempelvis (och moderkortet stöder XP), är den billigare Ti4200 tillsammans med en ny XP1800 ett mycket bättre val än det dyrare Ti4200 med dyrare minnen.

 

Men som sagt: Det beror på vad du har nu.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för moderkort? sdram eller ddr?

 

Nu har jag inte kollat prisnivåerna, men ska man köpa ett Ti4200 så vill man juh köpa ett budgetkort, att lägga 500 spänn till på lite snabbare minne verkar totalt meningslöst, känns juh nästan som att priset då ändå nästan är uppe i Ti4400-nivå? :)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du samma fina moderkort som jag. Ett helt utmärkt moderkort som i tester endast är 0-10 procent slöare än DDR.

 

Världens bästa SDRAM-kort!!

 

För övrigt jobbar moderkortet mot processorn i DDR.

 

Det bästa du kan göra är att köpa ett "vanligt" GF4 4200-128 MB och för de fem hundra kronorna klämma in 256MB mer minne i datorn. Då får du max för slantarna. Du kan ju också överklocka processorn förresten. Lås upp den och kör i "lite till". 1330 MHz klarar den säkert, och se till att bussen går i 133/266 MHz (minst) och inte i 100/200 MHz. (Vissa 1,2 GHz Athlon kör ju på 12x100 MHz. Du får ett rejält prestandalyft om du "blyertsar den" så att den går på 9x133 MHz. Det klarar den galant. Har du en hyfsad kylning så kan du skrämma upp CPU:n i 1400 MHz (10,5x133). Sen kan du ju alltid öka MHz för MHz på FSB:n.. 136/272 MHz torde den klara gott..

 

MVH

pedagogen -som har samma moderkort men 512MB minne och en Duron900 som körs i 1200.. Givetvis med 134/268MHz FSB. Torde gå fortare, men jag har en 100 MHz minnesmodul som inte hänger med farter över 140 MHz i 2-2-2..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller för tillfället på med ett kylningsprojekt för att få ner tempen lite. Processorn idealar just nu på 50 g C och vid full throttle runt 55 g C.

 

Sedan kör jag redan givetvis redan FSB:n i 133 (133*9) som sedan ska ökas när projektet är slutfört :)

 

Spelar det någon roll vilket av budgetvarianterna man köper? Har bl.a. sett att datorbutiken.se säljer Asus V8420/DT GeForce4 Ti4200 128Mb DDR för en billig handpenning (2073 kr). Brukar inte Asuskorten vara relativt dyra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Köp ASUS. Kanonkvalitet. Bra komponenter som inte "ger sig".

 

För övrigt så är 50-55 grader på en Athlon1200 helt okej. Min Duron900@1200 har i skrivande stund 55 grader CPU (1,81 volt) och moderkortet ligger på 26 grader. Då har datorn ändå belastats någorlunda i ett par dygn.. (och det sitter tre hårddiskar samt två CD/DVD läsare/brännare i)

 

MVH

pedagogen -som oxå köper ett Ti4200 och kastar väck det gamla Asus 7100 GF2MX, vid tillfälle..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet men det kan ju som sagt aldrig bli för kallt :)

 

Har för tillfället ett gammalt Asus

V-6800 geforce DDR, så det är nog dax att byta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...