Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam!


Karl-Olov13

Rekommendera Poster

Hej!

Jag som skriver detta inlägg heter Karl-Olov Nordin. Och jag undrar hur man ska kunna få tag på ett Program som kan stoppa Skräpspost som man kan installera i sin Dator. Vad finns det att tag på? Tack på förhand ifrån Karl-Olov Nordin i Herrhagen/Falun Dalarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Har du Outlook/Outlook Express så kan du filtrera bort spam som du får. Lägg t ex en regel på mail som är spam att det plockas bort omedelbart som du öppnar din mail.

 

Du kan även spärra avsändare som du inte önskar något e-post från.

 

Hotmail har nu även börjat med så kallat spamfilter, som filtrerar bort all spammail.

 

Övriga tips hämtade från TipMail:

 

Ett annat sätt att "sila" sin e-post är att

ta hem gratisprogrammet från länken:

http://www.mailwasher.net

 

*********

 

Ett tips till om hur man blir av med oönskad mail

innan man tankar ner den till datorn: Din server har en

hemsida där du kan skriva in din e-post Konto-id och

Lösenord. Då får du opp en sida som visar all din e-post.

Du bokar för den post du ej vill ha och klickar på Radera.

Därefter loggar du ut, och öppnar ditt e-post program.

 

**********

 

Ett utmärkt program som kollar av mailen

innan man tar ned dem till pc:n. Programmet heter Email

Remover och kan laddas ned gratis från

http://www.eremover.bizhosting.com/. Har använt det ett tag

och lyckats rensa bort all skräppost.

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-14 18:57:50 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg t ex en regel på mail som är spam att det plockas bort omedelbart som du öppnar din mail

 

En sådan regel är guld värd. Hur ser den ut?

 

Hotmail har nu även börjat med så kallat spamfilter, som filtrerar bort all spammail

 

Ho hum

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> En sådan regel är guld värd. Hur ser

> den ut?

 

Att varken to- eller cc-raden inte innehåller din adress är ju alltid en början.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

LarsW!

 

Du skapar regeln utifrån mailet som du blåmarkerar. Går upp i Meddelande och väljer Skapa regel från meddelande.

 

Sedan bockar du för vad som ska hända när just det mailet med den avsändaren/ämnesraden kommer. Du kan välja att mailet ska slängas direkt, vidarebefodras med mera.

 

Klickar på Verkställ och OK hela vägen. Slutligen "Använd regel" eller vad där nu står.

 

Jag har själv haft nytta av det när jag fått mail från samma avsändare som jag inte är intresserad av. Typ när SirCam härjade.

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-14 19:21:58 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar lyckligen förskonad från och sakna egna erfarenheter av spam, eftersom du skriver som du gör:

Du skapar regeln utifrån mailet som du blåmarkerar. Går upp i Meddelande och väljer Skapa regel från meddelande

 

Jag vet hur man skapar regler i Outlook, och jag vet också att det är verkningslöst eftersom spammarna aldrig använder samma avsändare två utskick i rad. Du känner tydligen inte till detta.

 

Dessutom är det tröstlöst och tidsödande att sitta och göra detta på tjogtals mail om dagen. Har man sådana volymer (det har jag haft) är det så att man tror att någon driver med en när man ser så verklighetsfrämmande tips som detta Tipmail sprider om spambekämpning. (SirCam är SirCam, inte spam, kan jag också meddela)

 

Det enda raka när man får mycket skräppost är att skaffa mjukvara som identifierar och raderar spam åt en. Jag använder Mailwasher, som inte bara stämmer av spam mot minutuppdaterade blacklists med kända spamavsändare, det returnerar också ett "användaren finns inte", en s.k bounce, till avsändaren.

 

Sakta men säkert minskar volymen spam eftersom min adress med detta blir ointressant. Den finns ju inte...

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det trist med spam om man (av någon outgrundlig anledning) har ett begränsat utrymme för sina mail på servern.

Om man inte 'lider' av ovanstående så är det väl inte så där jätte-jobbigt att radera oönskade mail innan man ens öppnar dem?

 

Det trista kanske är xxx-reklamen om man har yngre peroner som använder e-posten. Detta kan iofs lösas med att du som 'sysop' vidarebefodrar mailen som är av värde(till ex. ungarnas datorer).

 

Jag kör själv inte med några spam-filter, och ser heller ingen anledning till att skaffa ett dito så länge mail-frekvensen inte överstiger ~200 mail/dygn.

 

Dessutom ger juh vissa spam-mail ett gott skratt, typ 'Bli miljardär över ett veckoslut'... ;)

 

Mvh

-Cat

_________________________________________________

"Varför vara besvärlig

när man med lite fantasi kan bli helt omöjlig."

okänd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

LarsW!

 

Du verkar lyckligen förskonad från och sakna egna erfarenheter av spam, eftersom du skriver som du gör:

 

Jepp, jag är det! Anledningen är den att jag använder min hotmailadress till sajter där man måste registrera sig. Jag har en privat och en offentlig adress nämligen. Hela hemligheten!

 

Jag vet hur man skapar regler i Outlook, och jag vet också att det är verkningslöst eftersom spammarna aldrig använder samma avsändare två utskick i rad. Du känner tydligen inte till detta.

 

Jasså, du verkade helt ovetande om detta i ditt första inlägg. Där frågade du hur en sådan regel ser ut. Den vore guld värd, skrev du.

 

Handlar det om några stycken mail som man inte önskar sig så kan man lägga regel på ordet som mailet börjar med eller ämnesraden.

 

Jag lade en regel på mail som börjar med "Hi" skulle väck. Då blev alla SirCam-mail raderade direkt. För att alla de här mailen började på "Hi". Ungefär som vårt "Hej".

 

Sedan kan jag hålla med om att mjukvarubaserade spamskydd säkert kan vara bra.

 

Jodå, jag vet att SirCam inte är spam, men det var minst lika irriterande att få sin inkorg bombarderad av dessa mail.

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

[inlägget ändrat 2002-09-15 09:59:31 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, du verkade helt ovetande om detta i ditt första inlägg. Där frågade du hur en sådan regel ser ut. Den vore guld värd, skrev du

 

Jag var lite ironisk där. En Gyllene Regel mot spam, som du antydde att man kunde använda, finns ju bara inte.

 

Skall icke mer ironisera över dina inlägg.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

LarsW!

 

En smiley i slutet och jag hade förstått att det var ironi.

 

Har man sådana volymer (det har jag haft) är det så att man tror att någon driver med en när man ser så verklighetsfrämmande tips som detta Tipmail sprider om spambekämpning.

 

Du får väl skriva till Katarina som har hand om TipMail bland annat och klaga då. :) Hon får väl censurera alla tips som kommer in på hur man får stopp på spam. Det är folk som skriver in och tipsar om detta.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

[inlägget ändrat 2002-09-15 10:10:56 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mail washer verkar ju väldigt lovande! Du har inte lite tips på bra inställningar att göra? Det finns ju mängder även om jag tycker att defaultinställningarna verkar helt okej så finns det säkert små justeringar som är värda att göra.

 

En sak som stör mig lite är att man inte kan ha Outlook igång samtidigt (eller förresten om man stänger av automatisk hämtning borde det väl vara okej att ha igång det också?). Problemet med det är att mina lokala filter aldrig just efter uppstart av Outlook utan allt hamnar i inkorgen.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det trist med spam om man (av någon outgrundlig anledning) har ett begränsat utrymme för sina mail på servern.

Om man inte 'lider' av ovanstående så är det väl inte så där jätte-jobbigt att radera oönskade mail innan man ens öppnar dem?

 

Jag har i runda slängar 200 gig över på disken där min mailserver lagrar mailen, problemet finns dock ändå.

En vanlig morgon när jag kollar mailen har jag fått ca 50-80 mail som inte är adresserade till någon mailingista och petas undan i en folder nånstans på servern. Av dessa mail är oftast ett eller två mail från vänner som lyckats maila mig från det att jag tog kvällen tills dess att jag vaknade. Resten är spam.

Eftersom jag bara har en 21"-skärm så innebär det att det tar rätt mycket längre tid att läsa igenom alla subjects och se om det verkligen är ett mail som ska läsas.

Extra jobbigt blir det om man will scanna inkorgen efter intressanta mail med hjälp av telefonen eller nåt annat som har begränsad bandbredd och/eller skärmyta.

 

SpamAssassin har emellertid helt eliminerat problemet, tyvärr har jag hitills inte hittat nån bra lösning som funkar för de som inte har kontroll över sin egen mailserver.

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-15 13:11:50 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man ett unixsystem / unixkonto, så kan man ändå använda spamassassin. Det är bara att installera programmet och göra en .forward-fil som innehåller:

 

 

"| /usr/local/bin/spamassassin || exit 75"

 

(inklusive citationstecken, samt ev med annan sökväg beroende på system)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis, fast jag tycker serverkontroll delegerad till användarens .forward eller .procmailrc är serverkontroll. Tant Agda som hamna i ett spam-register har förmodligen inte den möjligheten hos sin epost-leverantör.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-15 14:11:17 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpamKiller fungerar utmärkt för windows användare. Den plockar automatiskt bort de flesta spam mailen, de som slinker igenom ändå kan man själv ta bort. http://www.spamkiller.com

Det är dock en kommersiell produkt.

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://neworder.box.sk/board.php?thread=94628&did=edge5304&disp=94628&closed=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela iden med Mailwasher är att det ska ligga före den ordinarie e-postklienten och vaktamot och spärra spam.

 

Jag kör det i autostarten, mina options är de förvalda plus att jag kryssat för rutan "Check the origin of the email against DNS Blacklist servers" med de förvalda kvar. Jag minns inte om Bounce är förvalt, men se till att det är på. Det är den stora fördelen med Mailwasher.

 

Visst kan du ha igång Outlook samtidigt, men då har du i praktiken två program som vaktar brevlådan åt dig. Låt bara Mailwasher ligga minimerat och kolla brevlådan så ofta som du anger, du har ju samma e-postavisering som Outlook ger och har då bara att dra igång outlook, om du vill läsa. Annars är det bara att bounca...

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett problem jag just upptäckte med Mailwasher:

 

Jag skickade ett mail till mig själv för att testa bounce-funktionen och när mailet kom fram var det markerat med delete och bounce med status:

"Origin blacklisted by ORDB"

 

Vafan, är min address svartlistad för spam? Vad kan det bero på och hur blir jag av med den svartlistningen?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att jag inte har det. Webbhotellet där jag ligger och även har min mail har stängt ralaying så att man nu måste logga in för att skicka mail. Söker jag på min domän på http://ordb.org får jag följande svar:

 

"This host is not listed in ORDB as an open mail relay"

 

Nu när jag fick detta eforum-bevakningsmailet var även det markerat på samma sätt. Eftersom det är söndag regnar det inte direkt in mail, men alla som kommit sen jag aktiverade "Check the origin of the email against DNS spam Blacklist servers"

 

Nu markerades dessutom ett mail från ordb själva på samma sätt ;o)

Jag fyllde i formuläret för "test an open relay" och bekräftelsemailet som man måste svara på från dem kom nu och var markerat som svartlistat.. så jag antar att någonting är allvarligt fel? Men vad?

 

/Niklas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser mailet ut som jag fick från eforum eftersom jag bevakar denna tråden. Jag har även bockat av ORDB från listan över "DNS blacklist servers" men då säger nästa server ifrån istället.

 

----8<----

Received: from lsmtp.idg.se [212.105.120.10] by mail.xx.xx with ESMTP

(SMTPD32-6.06) id A89924800122; Sun, 15 Sep 2002 18:43:05 +0200

Received: from web13.idg.web (212.105.123.113) by lsmtp.idg.se (LSMTP for Windows NT v1.1a) with SMTP id <0.E38055E0@lsmtp.idg.se>; 15 Sep 2002 18:29:55 +0200

Subject: =?iso-8859-1?Q?SVAR:_Spam!-_Bevakning_Eforum?=

Sender: "Eforum" <eforum@idg.se>

From: "Eforum" <eforum@idg.se>

Date: Sun, 15 Sep 2002 18:43:36 +0200

X-Priority: 1

X-MSMail-Priority: High

Content-Transfer-Encoding: Quoted-Printable

MIME-Version: 1.0

X-USER_IP: 130.236.229.106

X-Mailer: JMail 4.3.0 Free Version by Dimac

Content-Type: text/plain;

charset="iso-8859-1"

Message-Id: <200209151843506.SM02236@lsmtp.idg.se>

X-RCPT-TO: <listor@mindomän.com>

X-UIDL: 262

Status: U

 

eforum=2Eidg=2Ese / Skr=E4ppost / SVAR: Spam!

 

=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=

=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D

2002-09-15 18:43:36

MD skriver:

 

Tja, sv=E5rt att s=E4ga=2E Det b=E4sta =E4r nog om du kan posta ett brev kom=

plett med alla headers, s=E5 vi kan se det h=E4r=2E

 

 

 

=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=

=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D=3D

Besvara inl=E4gget genom denna l=E4nk

http://eforum=2Eidg=2Ese/viewmsg=2Easp=3FEntriesId=3D333236#333573

 

Anledningen till att du f=E5r detta brev =E4r att du bett oss bevaka

 

----->8------

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något är det som är lurt. De mailservrar som förekommer i brevet finns inte i ordb:s databas... Jag använder själv ordb och får inga falska träffar.... Är det kanske något med mailwasher?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag ännu inte sett falska träffar i Mailwasher, men om all inkommande e-post plötsligt spam-flaggas, så är något lurt.

 

Se över filtren och Friends- resp Blacklistan i Mailwasher, är vad jag skulle göra.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filtren och listorna är okej, när jag kryssade bort "Check the origin of the email against DNS spam Blacklist servers" så försvann problemet, men samtidigt förlorade jag ju mycket av idén med programmet (även om de egna filtren och blacklistningen är bra).

 

Dessutom har jag problem med bounce allt som oftast. Jag får upp nåt error i stil med "SMTP error host hotmail.com is not a gateway". Ska skriva av meddelandet nästa gång jag försöker bounca. Någon som har en teori?

 

FELMEDDELANDET:

Could not send - the SMTP server replied:

not local host advmailpromo.com, not a gateway (SMTP server error 550)

 

 

/Niklas

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-16 14:22:43 av ns]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"SMTP error host hotmail.com is not a gateway". Ska skriva av meddelandet nästa gång jag försöker bounca. Någon som har en teori?

 

Mailwasher kan bara pop3, och bouncefunktionen måste ha en SMTP-server för att fungera. Se FAQ-sidan: http://www.mailwasher.net/faq.php#_Overview

 

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...