Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med datorn


webzonen

Rekommendera Poster

När jag har suttit och spelat en stund fryser sig skärmen och ljudet återupprepas hela tiden.

jag har:

AMD duron 750mhz,192mb ram, gf2 mx 64mb, western Caviar 80gb.

 

here to stay - forever

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du senaste drivrutinerna till ditt grafikkort ??

 

låter som att det är något med grafiken som gör att det hänger sig, ett annat alternativ kan även vara värmeproblem.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du kontrollera via BIOS, men den tempen ger inte riktigt ett korrekt värde då tempen i BIOS inte är under "full load". I annat fall kan du ladda hem och installera Motherboard Monitor ( http://mbm.livewiredev.com/ ), det är relativt mycket trixande med det programmet för att få det precis som man vill ha de. Vilket moderkort har du?

 

Många moderkortstillverkare har egna program för att vöervaka temp m.m.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då tar vi det från början...

 

1. Har du installerat senaste drivrutiner till alla tillbehör?

2. Har ditt moderkort ett chipset ifrån VIA så bör du installera senaste versionen av VIAs 4in1-drivrutiner

3. Kollat om det finns patchar till respektive spel? De brukar finnas på tillverkarens webbplats.

 

Ett par andra saker, vilket OS kör du? Hänger sig datorn med alla spel eller med vissa (kolla punkt 3 ovan)?

 

/Stefan

 

Tillägg: Det han visst komma in lite svar medan jag satt o skrev. Kom en massa ICQ-mess som tog tid medan jag försökte svara...

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

[inlägget ändrat 2002-09-14 15:08:06 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

btw, glömde skriva vilka spel som jag vet just nu hänger sig..

Medieval - total War

Counter-Strike

Medal Of Honor

 

tankar senaste via4in1 nu, få se hur det går

 

Red: jag använder w2k

Red2: Kan det va för dåligt nätagg jag använder? nu har jag ett 300w

here to stay - forever

 

[inlägget ändrat 2002-09-14 17:48:22 av webzonen]

[inlägget ändrat 2002-09-14 17:57:15 av webzonen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

StefanJohansson!

 

Ska man inte installera VIA-drivisar när datorn är helt tom på övriga drivisar?

 

Har för mig att jag läst det i någon frågespalt i en datortidning för länge sen.

 

Fast hur ska man då kunna uppdatera dem? :) Man har ju inte lust att formatera datorn en gång i månaden eller hur ofta det nu kommer ut nya VIA-drivisar.

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ha rätt. jag är inte helt säker... men nu tror jag även det har med temp att göra... jag ladda ner ett program som ngn tipsade om ovan, vilket var skitbra. När jag spelade ett spel som krävde en 266, altså inte så stor ansträngning för min dator, så kom jag upp i över 50 grader. Men jag vet inte riktigt ändå. om nån vet eller tror sig veta så får ni gärna posta

 

 

here to stay - forever

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera VIA's 4-in-1-drivare är bra "nästan alltid", men har du WindowsXP så är det inte något krav. Möjligen kan det vara nödvändigt att installera AGP-drivern för VIA.

 

Webzonen: Vilken version är det på drivarna som du hämtade hem från Nvidia?

40.41-drivarna är de nyaste men de är inte officiella ännu så jag hoppas att du tog hem 30.82 (de är mer stabila).

 

För övrigt så skulle jag, om jag hade samma problem, testa att ställa ned AGP-porten till 2X för att se om det blir mer stabilt. En annan sak är att disabla Fast Writes och Side Band Addressing.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag använder win2k... men var hittar jag agp drivern, elelr finns den i det senaste 4in1? och hur drar man ner AGP och vilka följder kan det få...

 

jag har nvidias 30.82 drivrutin till kortet

 

here to stay - forever

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...