Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startas om.....bara så där....


BorO

Rekommendera Poster

Har ett problem här.......

 

Har för en vecka sen formaterat om hårddisken...tagit bort XPn och installera win2k. Allt funkar bra....men ibland när jag ska stänga av ett program så startas datorn om....Jag ve tinte vad det kan vara.....Jag gissar på värme...Nätaggregatet är varm som faaaan.

Sen har jag börjat överklocka grafikkortet......

 

Nån som har haft samma problem? är det das att byta lådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med kan du få lite mer koll på vad det kan vara som "spökar" genom att ställa in i OS:et att det inte automatiskt ska starta-om om det blir ett fel. Det gör du genom att

1. tryck "Win+Pause/Break"

2. Klicka på fliken "Avancerat"

3. Klicka på knappen "Inställningar" vid "Start och återställning"

4. Ta bort "bocken" ur "Starta om automatiskt".

5. Klicka OK tills du är tillbaka till skrivbordet eller där du var tidigare.

 

Nu kan du försöka återskapa felet som du tidigare fick och om felet återuppstår så kommer du få en "blåskärm" (kanske) där den kan ge dig lite "mer kött på benen".

 

Posta här på forumet med lite mer info efter det så kanske någon kan hjälpa till.

 

/f

 

[inlägget ändrat 2002-09-14 15:09:48 av force2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga nr 1: har du ett ASUS-moderkort?

 

Vet inte om det har med det att göra, jag är mest nyfiken. Men jag vet flera som har haft samma fel, och det har varit asus-mbs i samtliga fall.

 

Jag har en liten misstanke om att det kan vara nätagget som inte kan leverera tillräckligt mycket ström. Prova att klocka tillbaka grafikkortet till standardinställning och se om det blir bättre då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DEt jag har är en Abit-KG7-raid moderkort.... Det har funkat perfekt förut...men då hade jag antigen en annan win2k och winXP..........nu ville jag testa en anna win2k som funkar riktigt bra, men datorn startas om...........kan bero på att jag har överklockat grafikkortet, men det är inte varmt runt grafikkorter utan mest är runt nätaggregatet och CPUn på moderkortet.........

 

Det blir varmt efter typ 10 timmar av användning...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med stor sannolikhet beror det på ditt överklockade grafikkort, men har du ändrat inställningarna så att du får "blåskärm" istället för en omstart?

Där kan du se (ibland) vilken drivare eller vad det är som åstadkommer blåskärmen.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen DUDES.

 

HAr inte fått nå omstart på länge.......

jag tror att det är värmen pga nåt.....det blir varm som faan..Ska köpa ny låda och se om det blir bättre

 

Tack i alla fall för er instats!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...