Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Crash


Robert Johansson

Rekommendera Poster

Robert Johansson

Jag hittade min dator med en blue screen men texten "om det här är första gången du möter detta så var vg att starta om datorn. I annat fall så v g uppdatera drivrutiner bla bla bla"

Givetvis så startade jag om datorn och fann till min förvåning att den ej gick att starta om utan bara indikatorn blinkade i vänstra hörnet. Detta sker efter att jag får välja om jag vill starta i felsäkert etc men inget alternativ fungerar...

Jag var in och kikade om det överhuvudtaget fanns en C: disk med hjälp av bootcd men nej, D: hade lagt sig om C: och OP var alltså borta. Familjens dator är så klart en märkesdator, Compaq Presario. Så att det blev fel är ju inte ovanligt. Nu undrar jag finns det något sätt att få tillbaka datan? D disken har ju någon form av System save, hur använder jag det? Jag har beställt en cd skiva ifrån supporten men det kommer att ta veckor och så länge kan jag inte vänta... HJÄLP!!!

Vad ska jag göra???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förmodligen så var det IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL eller så.

 

Jag var in och kikade om det överhuvudtaget fanns en C: disk med hjälp av bootcd men nej, D: hade lagt sig om C: och OP var alltså borta.

 

Om C: var formaterad med NTFS, och inte D: så uppstår det fenomenet om det på BootCD/Bootdiskett inte finns drivrutiner för att hantera NTFS.

 

Eftersom du får välja felsäkert läge och sådant, verkar den iaf delvis kunna läsa enheten den startar från.

 

Du har inte "hört några konstiga ljud" från hårddisken? :P

 

Det borde finnas hopp för eventuella viktiga data på hårddisken, och SEDAN en reparation/installation av OS.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om detta händer efter aktivering efter vilo resp. väntläget så hade jag samma problem. Lyckades lösa detta genom att avinstallera Easy CD creator. Det är kanske bara ett program som spökar.

Har du haft problem vid installation av något program försök att ta bort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Johansson

Jag måste förtydliga mig...

Jag kommer alltså inte vidare ifrån menyn där jag kan välja "felsäkert läge" eller "starta med senaste fungerande..." Jag når alltså ej windows. Hur får jag tag i drivrutiner för att "se" en NTFS partition i "dos"? Och kan jag använda nätverket för att lägga över till min andra burk genom twisted tp? Finns det sådana inställningar i det medföljande dos?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Johansson

För att förtydliga mig.. Jag når alltså aldrig windows inte ens med felsäkert läge... Den dör oavsett vilket alternativ man väljer...

 

hur får jag tag i drivisar så att jag ser en NTFS partion i Dos? Kan jag använda nätverket i Dos för att föra över informationen till min andra burk?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Boota ifrån xp-skivan om du inte redan gjort det... om du väljer repair (console) så kan du se huruvida partitionen finns kvar eller inte... alternativt välj 'installera nytt' efter att du bootat från skivan och när den frågar välj att reparera befintlig installation, om den hittar en. Hittas ingen är det nog kört å dags för ominstallation..

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...