Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Varför görs det försämrade versioner av allting?

Haren

Recommended Posts

Windows Media player, ICQ, Winamp, CuteFTP... listan kan göras lång på program vars senare versioner är klart sämre än de tidigare.

Mitt Winamp 3 tar till exempel 10 sekunder att starta upp om jag dubbelklickar på en MP3a utan att först starta applikationen, och det går inte längre att "drag & droppa" en låt från en mapp till själva winamp-fönstret. ICQ visar numera en stor ful blaffig popup varenda gång jag sätter igång det, och beter sig underligt med online-status-visningen. CuteFTP laddar ner filer som jag redan laddat ner, pga att filerna flyttats medan den finns kvar i kön, samt vägrar visa felmeddelande när jag inte kan logga in på en server. Real Player ska vi inte tala om, deras reklam-mani saknar proportioner. Min windows media player är fulare, större, mer processorkrävande och det går inte längre att ändra fönsterstorlek på det vanliga behändiga sättet.

-------------------------------

Magnus Lindberg

Du har helt rätt i att det görs "sämre" versioner idag. Men kanske är det så att de helt enkelt är anpassade för morgondagens system, och är därför mer resurskrävande? Jag har samma problem som dig med icq och wma, men jag har en gammal winampversion, och har slutat med cuteftp. Istället använder jag WS_FTP. Det är inte lika flashigt som cute, men lika funktionabelt, och dessutom helt gratis. Jag önskar bara en ännu äldre icq-version (Just nu har jag 2001B, men jag skulle gärna ha någon riktigt gammal en) Vad man ska göra åt wma vette katten. Jag kör win xp, och då måste man ha den version som följer med. Det är bara skräp tycker jag.

Skulle tippa på att det är en enda person som styr allting, å det är Mr Bill Gates.

Istället för att försöka optimera alla program, så gör dom programen "flashiga" så att de ska bli mer sys-krävande, och då måste man givetvis köpa ny hårdvara för att hänga med.

Ta t.ex. den där fula hunden i XP, va fan ger han då?! Kul kanske för en 4-5 åring, men nått som man HELT skulle kunna klara sig utan.

Men om dom inte skulle göra så, så givetvis tjänar dom inte nå mer pengar. Å pengar styr juh en hel del ;)

-- vad vore världen utan Pacman ??!!

så gör dom programen "flashiga"

Ok, nya progg blir mer resurskrävande än äldre versioner, det är nog både på gott och ont.

Men att det bara är Mr William Gates som styr det hela, nä det är nog bull...:)

Om man ska vara så snål i sitt omdömme, så skulle man nog säga att det är hårdvaru tillverkarna som lobbar hos mjukvarutvecklara att producera mer krävande applikationer, för hur annars ska dom kunna sälja en 3Ghz cpu, för typ 4 år sedan så var det hetaste en 200MHz´are.....För de dom tjänar pengar på är privatkonsumenterna/arbetsstationerna, och med arbstat menar jag inga super duper fräna när_det_blir_låg_vatten_simulerings_aparater, utan vanliga dödliga som sitter och kör pekfingervalsen i word...

Nä, jag tor att det är en oundviklig utveckling, att progg blir mer krävande. För dom är betydligt mer avancerade än för 4år sedan. Och dom är betydligt bättre åxå.

Och en vinkling av det hela skulle åxå vara hur skulle det kännas att gå till en bilhandlare och köpa en sprillans ny bil, som är "uppdaterad" under huven, men skiljer inte sig alls från din 15 år gammla bil i karosseriet?! Eller om man beställer nån god mat på nån restaurang och den inte glädjer ögat, utan ser ut som pölsa? Nä, det visuella tror jag har en stor betydelse, för när det kommer ut ett nytt versions nummer, då förväntar man sig rätt mycket av bara det.

//Dreben

Om du inta kan dubbelklicka! Skit i det då....du kan göra annat.....

Håller med om att många prog blir sämre. Och Real-Player pallar man bara med om man kommer ihåg att nogrannt gå igenom inställningarna så att den håller sig på mattan. Reklamen är bedrövlig och rörig, tur att jag inte behöver använda den så ofta.

Så, nu har jag skrivit mitt 200:e inlägg. Kanske inte så imponerande för de stora grabbarna, men värt att fira för mig :)

/Oskar

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

Jag håller definitivt med om att det är oundvilkligt att programmen blir mer och mer resurskrävande. Men herregud, hur har dom lyckats förslöa ett så pass enkelt program som WinAmp, så mycket?

I alla fall, jag ville bara "blåsa lite ånga" för att jag blev lite frustrerad av alla dessa försämringar =)

Bra idé med äldre icq-version... ska kolla på mina gamla backup-cds hemma =)

Magnus Lindberg

Ja WinAmp måste vara det ultimata exemplet på hur man förslöar ett program/system. Sanslös uppstartningstid. Krävs juh en P4 med 1024Gb DDR för att starta skiten. Nä det blir den äldre versionen, men vad jag gillar med nya versionen är den lilla 'mixern' som startar låten efter precis innan den gamla är slut. Schysst mixat.Inga långa uppehåll!

.Morpheus II

Det är skamligt att det finns en moral för kvinnor och en för män. Jag tycker att det inte skall finnas någon moral alls.

/Oscar Wilde

Liten rättelse till mitt eget inlägg:

1024Gb DDR
. Skall naturligtvis vara 1024Mb. Oops, slint å släpp på T-bordet.

.Morpheus II

Det är skamligt att det finns en moral för kvinnor och en för män. Jag tycker att det inte skall finnas någon moral alls.

/Oscar Wilde

Måste bara smyga in med lite hjälp här. När du läser tråden har du en knapp på dina egna inlägg som heter Redigera. Bra att använda vid felskrivningar och tillägg.

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

Tack, har inte reagerat på den tidigare (Kanske inte har behövt Redigera innan?) ;-)

Trevlig helg! Kräftorna väntar tillsammans med egen hemmagjord Dillsnaps! Mums!

.Morpheus II

/Oscar Wilde

Nää! fy för dej! Min flickvän åker dessutom till Grekland och äta massa god mat och sola, allt är emot mig! Jag ska i alla fall ta en virre när jag kommer hem, så det så. =)

Magnus Lindberg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...