Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tydliga frågeställningar!!


Coleburn

Rekommendera Poster

Ännu en gång irriterar jag mig på att folk ställer otydliga frågor, och väntar sig ett kort svar som löser alla deras problem.

Speciellt vanligt tycks fenomenet vara inom datorvärlden, men det kan ju iofs bero på att datorer är ett relativt nytt fenomen för den stora massan, och att det därmed inte finns någon 'inbyggd kunskap' om vad man bör/inte bör känna till.

 

Hur många normalt funtade människor skulle ringa eller maila till en bilverkstad och förvänta sig ett bra svar på följande fråga:

"Hej! Jag har en ganska ny bil som är blå och har 4 hjul. Den går på bensin. Ibland stannar den. Varför?"

 

Ändå är denna typ av frågor väldigt vanliga!

Är det bara jag som irriterar mig till den milda grad på detta, att man tom skriver en halv uppsats i detta forum rörande problemet?

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nog kan man störa sig på det,

 

ja brukar kort skriva att personen i fråga bör utveckla sig, eller helt enkelt skita i det om jag inte orkar...

 

anledningen ligger nog som sagt i kunskaperna, och det enda sättet (som fungerar) att få reda på nåt om datorer är i princip att bli intresserad utav det, de som blir intresserade får som livsuppgift att hjälpa andra som inte är lika intresserade :)

 

Vad gäller skolan så är lärarna oftast inte särskilt imponerande, finns undantag men i de allra flesta fallen så blir datalektionerna en timme extra på eforum m.fl..

 

Jag minns i lågstadiet då vi hade fått in sprillans nya datorer, men jag fick aldrig se någon starta. Anledningen, dom hade virus. Jag hade en dator hemma, men luftspridna (data)virus hade jag aldrig varit med om tidigare (vilket det tydligen handlade om ;)

 

Tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-09-12 21:18:02 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...