Just nu i M3-nätverket
Jump to content

De vill inte hitta varandra

Lenne

Recommended Posts

Hej alla kluriga datavetare.

I familjen har vi haft en dator med win 98, nu har vi begåvats med en ny dator som har win XP.

Sonen i familjen har nu köpt nätverkskort och monterat in detta, för att kunna gå ut på Internet via den gamla datorn 98:an där Telia ADSL finns. (Naturligtvis inte för att kunna spela med brorsan på två datorer, hmmmm *ler*)

Nåväl vi (han) kan nu få kontakt från "min" dator upp till XP, och jag kan kolla delade dokumet i den datorn som vi kallar för nr 2 i nätverket.

Men problemet som fått min son att gå i taket är att XP:n inte hittar 98:an och får ingen kontakt.

De ord han yttrar i frustration är inte lämpliga i tryck vad det gäller XP i synnerlighet.

Jag som inte kan ngt om nätverk men ändå är någorlunda vis o klok tänkte jag frågar på denna sida. Kanske ngn här kan ge en förklaring vad som är fel.

Eller tipsa om ngn sida som ger bra enkla förklaringar hur man ska göra.

Påpekas är att när vi fick hem datorn så testade han att ansluta, han vet inte hur han gorde då han trixade men kontakt upprättades.

Problemet var att plötsligt så sade min dator att det saknade ett par dll filer då jag startade upp (i dos) fick trycka enter 2 ggr sedan fungerade uppststarten som vanligt med min dator. Och han kunde lyckligt gå ut på Internet men inte spela.

Men jag då...? Jo jag blev irriterad på dessa och gorde en körning med att köra in Windows på nytt. Nu startar allt som det ska i win 98 men nu har jag ju förstört kontakten.

Och XP hittar inte tillbaka.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...