Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera alltid lösning?


fredrikf

Rekommendera Poster

Formaterar du en HDD under ett system så finns risken att partitionen åter igen smittas. (Beror åxå på vilken typ av virus)

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla virus försvinner, liksom alla dina data. Den disk som systemfilerna inte ligger på, C:\ i de flesta fall, kan du formatera infrån utforskaren (högerklicka på enheten och välj formatera)

 

C:\, däremot, måste du formatera genom att omistallera XP. Du får under installationen möjlighet att formatera.

 

Tänk alltså på att allt raderas vid en formatering. _________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hmmmm.. När jag försöker starta om datorn med xp cd:n i, hör jag att den laddar först från skivan, men sedan laddas XP som vanligt. får alltså ingen öjlighet till att formatera c:. d: formaterade jag innan i xp eftersom inte systemfilerna låg där. måste jag komma åt en win 98 floppy el vad ska jag göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att din bios har CD´n som första boot? En del cd lästare har lite svårare att boota från en cd, men normalt så är det inga problem....lr så kan du anväda din 98 boot diskett...(det finns åxå XP disketter att hämta hos Microsoft, men lite lättare att hitta hos bootdisk.com)

 

om du väljer att starta från din 98 diskett, så är det bara att köra winnt.exe som finns i din /i386 katalog...(ladda även smartdrive..smartdrv, tror jag den hette)

_____________________________________________

 

Om du inta kan dubbelklicka! Skit i det då....du kan göra annat.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skulle inte tro det, det finns botsektorvirus som inte alltid försvinner vid en formatering. fdisk/mbr från en dos botdisk brukar ta död på dom

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bootsektorn bör skrivas över vid en formatering. Om datorn startas från en ren diskett och en enhet formateras så klarar inte ett virus i bootsektorn sig.

 

På en hårddisk finns även en MBR (Master Boot Record). Där finns partitionstabellen som innehåller information om de olika partitionerna.

 

MBR kan i sig infekteras, och då hjälper det inte att formatera en partition, då viruset inte lagras där.

 

"fdisk /mbr" skriver om en del av MBR. Den skriver om det program som ligger där, men lämnar partitionstabellen intakt. Partitionstabellen innehåller information om datorns partitioner och dess storlekar och annan viktig information.

 

Många virus och möjligtvis bootmanagers och andra program använder hela MBR för att lagra sin programkod (och har alltså flyttat undan partitionstabellen). Använder man då "fdisk /mbr" så skrivs delar av MBR över, och den försöker tolka programkod som partitionstabell vilket naturligtvis inte kommer fungera.

 

Man bör inte använda fdisk för att ta bort virus som infekterar MBR.

 

Man bör inte använda "fdisk /mbr" om man använder en bootmanager.

 

"fdisk /mbr" påverkar inte någon bootsektor.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...