Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bilden är bredare än skärmen


dumonde

Rekommendera Poster

Ngt hände med min bildskärm. Nu när Jag har jag den lägsta uppdateringshastigheten 60 och upplösning på 1024 x 768 är bilden mycket bredare än skärmen. Inloggningsbilden är också mycket bredare. Rätt så mycket försvinner av bilden, vad har hänt? Ju högre uppdateringshastighet jag sätter desto bredare blir bilden, jag kan inte göra upplösningen normal som den var förrut.

Jag har en 3år gammal bildskärm och bildskärmskortet är Intel Graphics Controller. Win xp kör jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

menar du att du intek an ändra bredden på bilden via knapparna?

 

Fick du med något program när du köpte skärmen?

Vissa skärmar behöver program för att man ska kunna ställa in bredden m.m. manuellt. Kolla på tillverkarens hemsida..

 

Tjoff

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har en udda bildskärm utan program, men kan ändå ändra skärmbilden med knapparna på skärmens front. :)

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en udda bildskärm utan program, men kan ändå ändra skärmbilden med knapparna på skärmens front. :)

 

jaja,

det är kanske inte så vanligt.

 

Men nog blev jag förvånad när jag fick en ;)

Som tur är linux inte aktuellt på den datorn, undrar hur man löser det där...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är som om jag skulle behöva sänka uppdateringshastigheten ännu lägre än 60, men det går ju inte då 60 är lägst.

Det är ngn inställning i datorn som jag måste ha råkat ändra, då skärmen är normal när jag kopplar den till en annan dator.

Det är ngt som gör att den högra sidan visas mer som en båge och allt är lite snett nu.

Menyer etc. allt har blivit aningen snett åt höger typ som ) ) fast inte så kraftigt.

 

Det blir nog att återställa datorn.

Jag kommer ihåg att innan detta hände hade jag uppdateringshastigheten på 75 och nu är 60 för lite. Kan bildskärmskortet ha pajat?

[inlägget ändrat 2002-09-12 21:05:03 av dumonde]

[inlägget ändrat 2002-09-12 21:57:54 av dumonde]

[inlägget ändrat 2002-09-12 22:06:56 av dumonde]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant problem.

 

Om du nu råkat tampa med något som expanderar bildytan utanför skärmen och ej vet hur du ska reparera det, så har jag ett enklare knep än att installera om hela systemet.

 

Troligen har det något att göra med grafikkortet eller med hårdvaran i skärmen.

 

Utgår först från grafikkortet: Installera om grafikkortet. Grova metoden är att radera kortet i kontrollpanel och starta om datorn.

 

Skärmen: Ser att du testat den med annan dator, så där borde det ej vara något fel.

 

Lycka till - berätta gärna hur det går!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i bildskärmskortets egenskaper om du har valet "Visa alla lägen" om där finns ytterligare lägen att välja? Egenskaper för bildskärm/Inställningar/Avancerat/Bildskärmskort/Visa alla lägen.

 

//Max

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ja, har kollat detta.

 

Alltså allt på min dator är lite snet åt dett håll -> ) ( skärmen ser ut så här istället för [ ].

 

Spelar ingen roll var på datorn du kollar, om du har en ikon i mitten av datorn så är den också på den högra lite sned. -> ) (

 

Och när jag ändrar lägen så kommer det stora streck genom hela skärmen, kan det inte vara skärmen det är fel på ändå?

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-13 14:09:50 av dumonde]

[inlägget ändrat 2002-09-13 14:13:14 av dumonde]

[inlägget ändrat 2002-09-13 14:26:18 av dumonde]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

OK, nu tror jag att ni kan hjälpa mig.

Kom nyss på vad jag gjorde och desutom så ser bilden likadan ut på den andra datorn när jag nu kopplade in den för att koll en gång till och vist var det samma problem där trots att deni inte har ngr problem då den är bärbar.

 

Jag skulle ändra inställningar på upplösningen och istället för 1024 x 768 råkade jag ändra till 1152 x 864 vilket resulterade i att skärmen blev svart och inte gick igång alls. Jag fick starta om datorn och trycka F8 för att kunna starta datorn i VGA Läge, sen efter det har jag haft detta problem.

 

Alltså är det väl skärmen som inte pallade för trycket och har nu blivit sådan som den är? Den är trots allt 4 år gammal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det ser likadant ut på en annan dator så låter det väl troligt att skärmen inte riktigt hängde med. Om det nu inte finns några knappar på skärmen eller inställningsmöjligheter i drivrutinerna att korrigera felet med, så finns risken att du antingen får leva med det eller att du nu har ett bra läge att investera i en ny och större skärm.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...