Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vill ha paus på 3 sek. innan redirect


Gurra4

Rekommendera Poster

Jag har hört att man kan göra "redirect" med php. Det enda jag hittade var något där man kunde sätta:

header("Location: http://www.example.com/"); /* Redirect browser */

exit; /* Make sure that code below does

not get executed when we redirect. */

 

...men jag förmodar att det redirectar ganska omedelbart. Hur gör jag om jag vill ha en konstpaus på ett antal sekunder för att visa en bild, sedan skicka vidare till nästa sida?

Jag hoppas att detta går att göra från servern istället för att använda den där meta/refresh-taggen i html.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, detta går inte att göra från serverhåll.

Vilket egentligen är ganska självklart om du tänker efter lite: För att något ska hända på klientdatorn, måste ju klienten utföra detta.

 

Med serverskript kan man bara ändra utdatan.

Om man tar det steget längre, så är även header("Location: ...") funktionen en klientbaserd, eftersom det är t.ex. IE som bestämmer vad den ska göra med sidhuvudena.

 

[inlägget ändrat 2002-09-11 11:53:48 av Cariad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag tänkte fel... Jag vill ju att sidan ska visas i ett antal sekunder, sedan ska den automatiskt gå vidare till en ny adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm... det är ju rätt i för sig. :)

Men anledningen till att jag undrade var att jag har hört att den här meta7refresh-taggen inte rekommenderas, plus att den egentligen inte omfattas av den officiella html-standarden.

Är det trots allt denna funktion jag måste använda om jag vill visa en sida i ett antal sekunder, och att sedan en annan sida ska laddas automatiskt?

Eller är det javascript man ska använda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar dig att lägga in ett javaskript, samt en länk man kan klicka på om man inte har det.

Inte optimalt, men så gott det går med det stora utbudet av icke-kompatibla webbläsare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

finns det något annat sätt att komma till en ny sida än att använda sig av header("location") eftersom det inte går att skriva ut före en header.

t ex.

 

<?

echo "De blev något fel du blir skickad vidare.

";

sleep(5);

header("Location: sida.php");

?>

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid använda dig av javascript i detta fall:

 

Det blev något fel, du blir skickad vidare.

<script language="javascript">
<!--
setTimeout("location.href='sida.php'",5000);
// -->
</script>

 

--

Some say I am crazy..but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som de andra har skrivit i den här tråden så kan du inte skriva ut någonting och sen skicka en header hur som helst, det kan du inte i något scriptspråk för webben, så svaret är nej.

 

En header kommer alltid före all annan output på sidan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...