Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Firewire fråga


Pelleplutt

Rekommendera Poster

Hej, har fått tag på en dv kamera canon mv20 och på den sitter en firewire utgång IEEE1394.

Nu är det tänkt att den ska kopplas in till en dator så jag kan tanka kort och film från den. Datorn är en pc med usb ingångar endast. (AMD 800)

 

Vad rekommenderar ni för lösning? Jag var inne hos en databutik och de tyckte jag skulle skaffa en "firewire" kabel (stor el liten kontakt?) och ett kort till datorn med 3 firewire ingångar. pris ca 800-900 kronor för alltsammans.

 

Nu är min ekomomi lite begränsad (pluggar) så är detta de bästa alternativet? Och kommer det snart någon firewire2 standard som gör att det firewire kort som jag ev köpt blir värdelöst? Eller är det bakåt kompatibelt? Jag gillar inte att köpa något som inte funkar i framtiden...

 

Mycket tacksam för hjälp, då jag vet de finns mycket kunskap här på eforum.

 

Mvh Pher

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ett kort det blir den billigaste och bästa lösningen. Idag är firewire standard och kommer så att vara ett bra tag till. När en ny standard dyker upp så kommer ändå din kamera och dator att vara för gammal. Mitt råd, om du har begränsad budget är att aldrig köpa it-prylar för "framtiden". Köp hellre det som var bra igår. Tänk även på att redigering av film kräver mycket prestanda av datorn. Vad har du för utrustning att tillgå?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som killen på datorbutiken sa, fast köp det på clas ohlson i stället. Under femhundringen för kortet och kabeln (6 till 4-kontakters kabel ingår).

 

Käpte själv ett sånt kort igår (i väntan på min MP3spelare) och sitter nu och testar att köra firewirenätverk. Mycket trevligt faktiskt, även om överföringshastigheten vägrar gå över 7-8 MB/s. Antar att det kan ha med TCP/IP eller windows filöverföring att göra. Nåja, det duger.

 

Länk till CO:

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1q3q848q34q558&ic=N&sw=6492

 

[inlägget ändrat 2002-09-11 11:43:04 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den nya standardaden dröjer ett tag

 

rekommenderar som andra att köpa ett kort. Det är såvitt jag vet den ända lösningen (om man inte kör svcd in men det är knappast smidigt eller bättre och oftast dyrare).

 

Däremot behöver du mycket plats på hårddisken. Tar väl ett par hundra megabyte per minut när du drar över filmen, men sen kan du komprimera den en hel del.

 

Tjoff

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, man tackar för tipset! Verkar juh billigt med ett sånt där kort. Är det någon annan som tycker jag ska köpa något bättre kort eller duger detta?

 

Min utrustning är en AMD 800, 20 GB HD, 256 Ram, typ..

 

PCn snart två år gammal, borde väl funka iaf? Jag har inte tänkt att jobba så seriöst.

 

Kommer firewire kortet hitta på dv kameran med automatik. Typ lika enkelt som USB eller?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det duger, det är nog inte kortet som är flaskhalsen.

 

Själv kör jag med en klockad PIII 866 (till 923 MHz) med UATA100-diskar och 512 MB ram, och jag försöker lista ut om flaskhalsen är en enskild del eller hela systemet. Inte för att det går långsamt, det gör det absolut inte (7-8 MB/s.. överför en GB på ca 2,5 minuter), men jag hade kanske väntat mig liiite lite mer hastighet ändå.

 

Jag tror det är systemet. Jag är nöjd.

 

*väntar bara på min Creative Jukebox 3 då*

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-11 15:51:49 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ja, glömde: Jag antar att kameran upptäcks automatiskt. Annars får du förmodligen drivrutiner med när du köper den. Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ja låter juh som det funkar bra. Är det lika lätt installerat som ett "känt" kort typ 3com?

 

Hatar meck vid installation =)..

 

Får nog bli ett sådant kort om ingen annan avråder inom någon dag.

 

Tack för tipset!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lika lätt installerat som ett "känt" kort typ 3com?

 

Jepp.. jag satte i det, startade upp datorn och sen fungerade allt. Jag kör WinXP. Har inte ens funderat på att sätta i drivrutins-cdn som följer med.

 

För övrigt så har jag en kompis som hur han än bär sig åt inte får sitt 3Com-nätverkskort att fungera. Han har lånat ett el-cheapo 10Mbit combokort av mig på obestämd framtid, vilket funkar hur fint som helst. :)

 

 

Tillägg: på kartongen står det Win98SE/2000 eller MacOS 9. På cdn står det dock att det stödjer Windows XP, så du behöver inte bli orolig om du kör XP.. :)

 

[inlägget ändrat 2002-09-11 18:42:57 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...