Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket OS?


ollehellqvist

Rekommendera Poster

Det beror helt på vad du "ska ha det till". XP är mer spelkompatibelt än W2k.

Annars är de väl ganska lika i stabilitet (TROR jag).Du har inte funderat på "dubbelboot"

Jag kör själv W2k Server som "arbetspartition" (60GB) och W98 som "spelpartition" (10GB). Funkar ypperligt!

W2000 Server är otroligt stabil!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dubbelboota W2k/98, som LasseT gör, är en viss poäng; med tanke på att W98 är kompatibelt med gamla spel. Om man gillar först och främst gamla spel.

 

Men att dubbelboota Win2k och XP är totalt meningslöst, det är som att dubbelboota RedHat Linux 7.2 och 7.3...

 

Win2k och XP är SAMMA OS, bara det att XP är den nyare versionen av samma produkt; STABILARE, buggfriare, säkrare och mer kompatibelt.

 

Självklart ska du köra XP !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W2k server är lär väl inte komma på fråga, åtminstone om man tänker betala själv för sitt OS.

 

Hehe, dessutom, om vi nu pratar stabilt, som i "verkligt stabilt", lär knappast W2k-server komma på fråga i alla fall - även om man har djupa fickor eller låg moral; MS har juh numera själva bekräftat att W2k-server läcker som ett såll säkerhetsmässigt...det kan man knappast säga att det ingår i konceptet "stabilt".

 

.net-server däremot, som numera finns i "release candidate 1", bör vara rejält stabilare; eftersom MS blev tvungna att skriva om mängder av kritisk kod bla pga sitt eget säkerhetsinitiativ, efter nimda och code red. basen för .net-server är för övrigt just XP.

 

.net-server kan mao bli något vad det lider, annars finns det ju rätt många dialekter av *NIX som är både säkra och stabila :P

 

/Mc Rider

Powered by Mandrake Linux 9.0 RC2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pga sitt eget säkerhetsinitiativ

 

Mycket av det där är nog en PR-grej, men självklart har dom fixat en del problem också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var aldrig menat att det skulle tolkas som att han skulle köra dubbelboot på W2k & XP(naturligtvis). Det var bara en liten vink om att det går att lösa om man vill både spela och ha ett stabilt system.

När det gäller XP finns det fortfarande problem med relativt nya spel och program när det gäller drivrutiner. Men det lär ju komma "drivisar" ju mer tiden går...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du har för burk, win2k är inte fullt lika krävande som xp så om man har lite äldre hårdvara så är win2k att föredra.

Annars är XP bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och XP har en massa lull lull som tar ett tag att stänga av (det kan dumma sig annars). Framför allt gäller det kanske utforskaren och sökfunktionerna. Fast starttiden i XP ligger i en egen klass.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XPs "lull lull" går å stänga av på 1 minut om man vill det...

 

Är i och för sig samma med windows 2000... fast windows 2000 har ju inte luna, men det är ju inte särskilt anstängande att stänga av det heller..

 

starttiden och engångsändringar tycker jag absolut inte att man ska hänga sig upp på. Letar man efter ett stabilt OS behöver man bara starta det lika många gånger som man startar datorn (om man inte måste starta om pga. programinstallationer).

 

XP fungerar finfint med alla nya spel, åtminstone de jag testat. Jag är kanske inte en gamer, men nog vore det riktigt klantigt om någon kom ut med ett spel som inte gick att spela i XP.

 

Det är 2 spel som jag saknar i XP.

Need for speed 3 (europeiska versionen har ingen patch)

Och driver

 

Vilka relativt nya spel fungerar inte?

 

tjoff

 

[inlägget ändrat 2002-09-11 13:45:56 av tjoff]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Vilka relativt nya spel fungerar inte? -

 

En bekant hade stora problem med bl.a. "Soldier of fortune II" trpts att han försökte med allt vad "väl insatta" tipsade honom om...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Win2k och XP är SAMMA OS, bara det att XP är den nyare versionen av samma produkt; STABILARE, buggfriare, säkrare och mer kompatibelt."

 

Aldrig att Xp är stabilare än win2k.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig att Xp är stabilare än win2k.

 

Eh, jo. XP är märkbart stabilare än Win2k, framför allt under mer varierade förhållanden. Ska du inte göra något särskilt med datorn så är NT4SP6 alldeles tillräckligt stabilt, har en sån burk som stått på i månader på jobbet. Men ska du köra många sorters program och olika sorters hårdvara så kräks Win2k garanterat upp allting och blåskärmar oftare än XP(och det har ingenting att göra med att blåskärmen är ersatt med omstart som default i XP). Jag skullle ALDRIG gå tillbaka till Win2k, eftersom en hel del av Win2k:s mer kända problem faktiskt är lösta i XP.

 

Har du däremot för klen hårdvara för XP, så är det knappast OS:ets fel att din dator inte orkar med. XP kräver snabbare dator/mer minne, inget konstigt med det och har inget med stabilitet att göra.

 

Själv har jag bara lyckats få XP att protestera pga att jag överklockat kraftigt hehe ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Win XP kanske är stabilt i de flesta fall, men jag har aldrig haft så mycket problem med en dator, som den jag köpte från Datorbutiken med XP förinstallerat. Till slut vägrade den ens starta mer, nu har jag lagt in win 2000 på den.

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://neworder.box.sk/board.php?thread=94628&did=edge5304&disp=94628&closed=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som den jag köpte från Datorbutiken med XP förinstallera

 

Det kan ju varit en klantig installation, kanske de bara körde in en ghost kopia från en annan maskin.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Må hända, men jag försökte faktiskt själv lägga in XP på de själv innan jag la in 2000, den vägrade hitta igen mitt Promise Fasttrack TX 2 Raid kort (med nyaste driv. från webben), när jag testade med de medföljande win 2000 drivers så hittades den, fast den gick dåligt. Jag förmodar Datorbutiken installerat den med win 2000 drivers.

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://neworder.box.sk/board.php?thread=94628&did=edge5304&disp=94628&closed=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...