Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP Pro och strulande disk


RobbanGBG

Rekommendera Poster

Tjena!

Installerade nyligen XP Pro i min nya burk med en 80GB Barracuda. Så långt allt väl, men när jag går in i diskhanteraren för att "få fram" min gamla 15GB:s disk, som jag satt som slave, så står det bara "hårddisk 15GB, inte allokerad". Till saken hör att disken är uppdelad i två lika stora partitioner och innehåller, underförstått, en hel del filer och liknande från min gamla dator som jag vill komma åt utan att förstöra någonting. Hur bär jag mig åt så XP "begriper" att det dels är 2 partitioner om vardera ~7,5GB, dels får den "online"? Alltså så att den finns med i utforskaren. Filsystemet på den gamla disken är FAT och har Win98SE installerat (men den ska formateras och ompartitioneras så fort jag kopierat över alla mina gamla viktiga filer till min nya disk).

 

--------

Robban

--------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Av egen erfarenhet vet jag att Utforskaren är lite knepig innan man lagt in SP1.

Har du provat att utforska disken genom andra program?

t.e.x. Nero, andra brännprogram.

Har du tillgång till PartitionMagic från PowerQuest för att där se om det blivit nåt fel på disken.

Förutsatt att du jumprat den rätt förstås.

Lycka till

 

Att inse att man är okunnig, är ett stort steg mot kunskap.

-Benjamin Disraeli-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för ditt svar.

Fast nu är det ju egentligen inte utforskaren som är den felande länken, utan diskhanteraren, som inte ens kan allokera disken (vad det nu betyder). Eftersom tom BIOS hittar disken, så antar jag att jag jumprat den rätt. :) Frågan man ställer sig är ju varför diskhanteraren (som är ett administratörsverktyg och allt) inte ens kan "se" att disken är uppdelad i 2st partitioner, utan bara kort och gott konstaterar: "Hårddisk 15GB inte allokerad". Då tänker man ju direkt: "Ok! Men hur allokerar jag den då?"

 

--------

Robban

--------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem, jag upptäckte att jag skiftat plats på dom på ide-kabeln. Av nån märklig betydelse som jag än idag inte kan förstå spelade det en väldigt viktig roll att de satt som de hade gjort innan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...