Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2001-09-11 - ett år har gått


[SH]

Rekommendera Poster

Var ju hemma så jag hade säkert tröttnat på plugget för den dan.

Hade Euronews då och brukade ha den kanalen igång i bakgrunden. Lite förvånad blev jag allt när jag såg ett plan braka rätt in i det andra tornet...

Självklart var tvn igång resten av dan...

 

/2bbe

Jag kanske ogillar din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att uttala den.

(Voltaire)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tisdagen den 11 september 2001 klockan 13:00 hade vi en Samhällskunskapslektion på min skola. Vi blev indelade i några grupper och fick i uppdrag att skapa ett eget nyhetsprogram med veckans största nyhetshändelser.

Detta var dagens sista lektion och innan den slutade vid två-tiden kom jag tydligt ihåg att vår lärare sa med ett litet skratt:

- Hoppas nu det händer någon stor händelse, gärna idag, så ni har något att skriva om...

Jag åkte därefter hem och slog på TV:n och fick se bilderna från New York.

Nyhetsprogrammet handlade förstås om Sundsvallsöversvämningarna (!) och Terrorattentatet i New York.

 

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg krash #2 i direktsändning på CNN.

Ett fruktansvärt terroristdåd som man bara kan känna avsky för.

 

Men,

 

en katastrof där media varit avgörande för hur omvärlden reagerar. Jag menar att det har ju hänt många stora katastrofer men ingen där media har bevakat så väl.

 

Kommer ni ihåg alla svenska dagis och skolbarn som fick sitta och rita brinnande skyskrapor för att bearbeta sin chock ? Jag började fundera över varför dom inte fick sitta och rita Irakiska eller Afganska barn som bombats, bränts eller svält ihjäl. Svaret är media. Dom var ju inte där och filmade detta eftersom dom som förde kriget inte ville det för att det ganska säkert skulle förändra opinionen.

 

Bara en tanke. En och samma handling mot oskyldiga kan ses både som ett brott eller något gott. Behöver jag nämna ordet "dubbermoral" ?

 

Skall i alla fall bänka mig framför dumburken ikväll och följa dokumentärerna.

 

__________________________________________

"Whats wrong with me ? Oh, don't open that door !"

Chandler Bing - Friends

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en tanke. En och samma handling mot oskyldiga kan ses både som ett brott eller något gott. Behöver jag nämna ordet "dubbermoral" ?

 

Jag har för mig att jag hörde något på radion i somras om att CIA hjälpte till vid stadskuppen i Chile.

 

Våra historielektioner innefattade av nån jävla anledning ingen nutidshistoria alls, så jag kan inget om det.. men vad jag förstår blev inte följderna riktigt bra. Någon som kan mer om detta kanske kan ge oss en liten historielektion?

 

Men vad jag inte riktigt förstår är hur USAs regering kan välja åt resten av världen vad som är bra och inte. Och nu senast: hur de på något underligt sätt hade tänkt sig att amerikaner ska stå över lagen och vara immuna. Hur kan de ens komma på tanken att lägga fram såna krav? Och hur 17 kan EU ens fundera på att gå med på dem?

 

Världen är konstig. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CIA har varit lite överallt och genomfört statskupper. Chile är bara ett av många exempel.

 

/Johnny

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.11-sep.org/ | 2001 - 11 september - 2002

http://www.johnnyronnberg.com/

http://www.johnnyronnberg.com/weise | Weise kan tänka sig att fortsätta!

 

[inlägget ändrat 2002-09-11 19:02:29 av Brandchefen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du noterat att statskuppen i Chile också inträffade den 11:e september. Att USA var inblandade i kuppen på något sätt är väl ställt utom allt tvivel.....

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...