Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2001-09-11 - ett år har gått


[SH]

Rekommendera Poster

Då har det gått ett år sedan den fruktansvärda terrorattacken mot World Trade Center och Pentagon.

 

Jag minns dagen som igår (sant, ingen kliché). Min första information om attacken fick jag här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=214707

 

Tråden skapades drygt 20 minuter efter att första planet styrts in i ett av de två tornen. Svenska nyhetssajter hade ännu inte fått dit någon information. Någon minut senare hade Aftonbladets webb en liten notis under Senaste nytt. 20-30 minuter senare gick det knappt att komma in på en enda nyhetswebbplats...

 

Efter 15:10-tiden den dagen blev det inget gjort på jobbet för min del.

 

Vad gjord ni 2001-09-11?

Hur och när fick ni reda på att attacken skett?

 

Tillägg:

En annan tråd i samband med terrorattacken:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=214799

 

/Stefan

 

[inlägget ändrat 2002-09-10 20:26:43 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv var jag ute och cyklade som vanligt (ledig den da'n), kom hem, slog på TV'n knäppte på text-tv.

Det stog att ett plan krockat med WTC, jaha ett sånt där cessna-plan då igen.

Knäppte över till CNN, oboj!

Ringde frugan och sa: Sätt på TV'n.

 

Jag kommer ihåg det som igår, vad händer nu ? Detta är inte sant, atombombning ? världskrig...

 

Jag tittade på TV precis hela da'n och kvällen.

 

TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe - jo då var man aktiv i eForum..

Förlopp för eftermiddagen:

Svansade runt på sommarjobbet (fabrik med ca 1.300 anställda) och träffar en kompis som säger att ett plan kraschat i WTC. I tankar om en stackars "häng-glidare" som i ren otur kört in i byggnaden går jag tillbaka till min arbetsplats. Väl där ser jag första inlägget i eForum - strax senare aftonbladet.se.

Eftermiddagen spenderades framför CNN på projektor.. Man var rädd helt klart.

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: som undrar vad som händer imorgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte den 10:e idag? ;p

 

--

.Weyland - minns väl, att det var ett helt år sedan är nästan lite bisarrt.

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste här på eforum, sen försökte jag gå in på någon webbtidning; alla var blockerade ! uh oh ! Gick och slog på storbilds TV:n på jobbet, med Euronews, jag trodde inte mina ögon ! Det var f*ing psykedeliskt, skrev ett inlägg i tråden, ringde dom närmaste och sen var det bara att glo på TV...reportern på Euronews grät nästan...ruggigt...sen när dom rasade, det första man tänkte på var på hur många som var kvar i byggnaderna...

 

En läskig grej är att jag hade drömt mardrömmar om flygplan en tid innan det här hände, efter 11/9 har jag inte drömt en sån mardröm en enda gång...

 

/Mc Rider

Powered by Mandrake Linux 9.0 RC2

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gjord ni 2001-09-11?

Hur och när fick ni reda på att attacken skett?

 

Själv satt jag i datasalen på högskolan och jobbade med ett grupparbete då mobilen ringde och jag fick reda på vad som hänt av en vän. Det var ett par minuter efter att första planet kraschade.

 

Stannade kvar i ett tiotal minuter i skolan (skulle ändå hem) och ingen av de andra i salen tycktes ha fått reda på det hela. Hade dock ingen lust att ställa mig upp och berätta för alla. Det hela kändes som vilken olycka som helst.

 

Under tiden fick jag information om allt som hänt därefter, tex andra planet, att byggnaden rasat osv... Det gick ju som bekant inte att komma åt någon information på nätet, då i princip alla nyhetssidor var oåtkomliga.

 

Resten av dagen tillbringade jag i princip framför TV-n, och blev lite besviken hur det hela höll på att utvecklas mot ett hata-muslimer-eftersom-de-alla-är-terrorister scenario.

 

Måste också säga att jag tyckte att svenska medier skötte situationen ganska bra och tex bjöd in muslimska imamer, samt religionsexperter som försökte få folk att förstå att det som hänt inte hade någon som helst stöd i Koranen. Utan att K istället motsatte sig alla former av självmord och mord på oskydliga.

 

Än idag är dock Islam för många synonimt med terrorister, mord och krig, vilket är synd. Men det är en helt annan diskution.

 

Sedan tycker jag att USA skötte det mycket illa, och utnyttjade (utnyttjar fortfarande) händelsen för att rättfärdiga sina "småkrig". Tex att de nu vill anfalla Irak, eftersom landet skulle vara ett hot mot hela världen. Vilken idiot som helst inser att de har helt andra syften och anledningar för att anfalla. Samma anledningar som de hade att gå med i Gulf-kriget.

 

Att sedan USA gripit flera hundra människor och håller de fängslade i Kuba är också fruktansvärt. Fruktansvärt eftersom USA skapat sina egna lagar och tex kallade attacken mot Afghanistan för KRIG men fångarna är däremot INTE KRIGsfångar. Sedan vill de ha immunitet mot amerikaner i det "internationella krigsförbrytelsedomstolen" i Haag. Varför ska de särbehandlas? Det hela är orimligt, och visar att USA bedriver en självisk utrikespolitik.

 

Okej, nu har jag gått ifrån ämnet lite grann, så här får det bli slut på det här inlägget.

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju faktiskt så att det ÄR idag ett år har gått sedan 2001-09-11. Imorgon kommer det vara ett år och en dag. :)

 

Om jag inte tänker helt fel nu... :)

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

[inlägget ändrat 2002-09-10 21:05:21 av TicoRoman (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte bara USA som är utnyttjar attackerna den 11 september 2001- de flesta länder har skpad hårdare lagar med hänvisning till den 11 september. Även franrike har krävt och fått immunitet mot internationella krigsförbrytelsedomstolen.

 

Själv har jag inget direkt minen av att jag hade svårt att komma in på olika nyhetssidor.

 

/Johnny

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.11-sep.org/ | 2001 - 11 september - 2002

http://www.johnnyronnberg.com/

http://www.johnnyronnberg.com/weise | Weise kan tänka sig att fortsätta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får dock inte glömma bort att USA befriade Afghanistans folk från det talibanska förtrycket.

 

Frågan är om alternativet är så mycket bättre??

 

Du får inte glömma att det en gång i tiden var ombytta roller, då USA stödde talibanerna istället.

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slog på tv:n precis när ett flygplan körde in i det ena tornet. Trodde först att det var någon film, men sedan när de körde det om och om igen så fattade jag...

 

Håller med Weyland om att det är bisarrt att det redan gått ett år. Känns som om det inte är mycket kvar av livet. Åren går ju inte direkt lika långsamt som när man var lite då sommarlovet nästan var ett helt år långt, minst... *drömmer*

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - "Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst måste det var bättre nu i Afghanistan än vad det var när talibanerna härjade som värst? Sen kan man ju ifrågasätta hur länge det kommer vara. Om man inte skickar fler fredstrupper kan läget snabbt bli farligt igen.

 

Jag vet att USA har hjälpt talibanerna. Naturligtvis en skandal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju faktiskt så att det ÄR idag ett år har gått sedan 2001-09-11. Imorgon kommer det vara ett år och en dag.

 

Så det innebär att man skall fira sin födelsedag 1 dag innan man egentligen föddes samt att man skall hångla loss lite extra natten innan bröllopsdagen?

;-)

 

.Morpheus II

_________________________________________________

Det är skamligt att det finns en moral för kvinnor och en för män. Jag tycker att det inte skall finnas någon moral alls.

/Oscar Wilde

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att USA har hjälpt talibanerna. Naturligtvis en skandal.

 

USA verkar ha en tradition av först hjälpa en viss grupp av människor till makten för att sen bli ovänner med de och starta krig mot de.

 

Sovjet/ryssland är ett av de få undantagen.

 

/Johnny

Jag tror på Robert Lind i Kramfors!

http://www.11-sep.org/ | 2001 - 11 september - 2002

http://www.johnnyronnberg.com/

http://www.johnnyronnberg.com/weise | Weise kan tänka sig att fortsätta!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det innebär att man skall fira sin födelsedag 1 dag innan man egentligen föddes samt att man skall hångla loss lite extra natten innan bröllopsdagen?

;-)

 

Precis! :)

 

Nää allvarligt talat så räknade jag lite skumt, så glöm det hela... :)

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är säkert mer insatt i det här än vad jag är men anledningen till att USA hjälpte talibanerna var väl USA:s smått hysteriska anti-sovjetiska hållning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men anledningen till att USA hjälpte talibanerna var väl USA:s smått hysteriska anti-sovjetiska hållning.

 

Att USA stödde talibanerna då beror på att man ansåg att "min fiendens fiende är min vän", men sedan Sovjet inte längre utgjorde något hot så bröt USA med deras fiender, sina så kallade vänner, dvs talibanerna.

 

Nu är det samma visa igen, eftersom talibanerna är USAs fiende, och de som nu har makten i Afghanistan är talibanernas fiender, så är de enligt ovanstående tankesätt USAs vänner.

 

Så enkelt är det.

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst, låt oss hoppas att inte talibanerna kommer åter och att afghanerna får leva i fred nu. Nu är risken truppbortdragningar av väst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då, på eftermiddan 2001-09-11, hade jag just sovit middag och smurfade sen slött till webForum, eller var det hette, och såg att de skrev om något plan som störtat in i World Trade Center.

 

Jag trodde först ett tag de diskuterade något tv- dataspel eller sånt, men när nån skrev att man skulle kolla på CNN slog jag på det jag hade, SVT, och satt som klistrad resten av dagen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dagen hade för mig börjat väldigt bra, slapp skola. Kom hem mycket tidigare än väntat. Satte mig framför datorn, ett par minuter innan en kusin messa mig om det hela.

 

Trodde först att det var en cessna eller ett riktigt dåligt skämt som min kusin gått på.

 

DN, aftonbladet m.fl. hade inte fått upp nyheten så jag var skeptisk tills jag masade mig till TVn.

 

Fick inte mycket gjort den dan kan jag säga. Fastklistrad satt man...

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag satt i skolan och fick reda på det över ICQ, lyckades komma in på aftonbladet.se och skrev ut några ex som vandrade runt i salen.

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var helt säker på att det vare en hoax och att nån hade trickfilmat eller 3D-animerat det hela.

 

Tills jag gick in på aftonbladets och CNN:s hemsida. Kändes fortfarande overkligt en lång stund efter.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...