Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AntiSpam-resurser


LarsW

Rekommendera Poster

I en anna tråd i detta forum, //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesID=330795&sida=2#inl har tanken på ett svenskt webbställe om spam väckts av NisseSthlm. Jag tycker att det är en alldeles utmärkt ide och startar härmed, lite förmätet måhända, en tråd i saken:

 

MD skrev i tråden ovan att

http://www.claws-and-paws.com/spam-l/tracking.html

 

http://www.mall-net.com/spamfaq.html

 

För den som vill veta vad som "händer" på området rekommenderas usenetgruppen news.admin.net-abuse.email (ofta kallad nanae). Det är alltid lika kul att se spammare böna och be för att komma ur spews ;-)

 

Det kan vara värt att titta på

 

Ett annat verktyg för antispaminformation

http://www.spamfaq.net/

 

särskilt dokumentet "understanding news.admin.net-abuse.email", eftersom en mängd uttryck och företeelser på nanae kan tyckas underliga för den oinvigde.

Min kommentar till detta är att usenet-(nyhets-)gruppen MD rekommenderar är lite väl fokuserad på serveradministratörer, och med sin enorma trafik svår att hänga med i. Den stora usenetresursen för oss spammottagare är annars alt.spam. Den är full av folk som i heligt raseri bekämpar spam och dess avsändare. De bjuder på all information som finns i ämnet.

 

Ett mycket lärorikt uppslag i Google är orden "anti-spam resources", som leder till spamcop och andra storheter. Titta i deras länksamingar.

 

När det gäller e-postfilter, finns det en skola som hävdar att man enbart ska radera sin spam, och andra som vill att man också klagar hos avsändarens ISP.

 

Och en liten klick som efter bästa förmåga ser till att det ser ut som om ens e-postkonto inte längre finns, vilket många ogillar av olika skäl.

 

På download.com får man 229 träffar på ordet "spam". Mycket mjukvara att utvärdera.

 

Till sist, NisseSthlm: Jag tror att du gör en mycket god insats om du lägger upp ett svenskspråkigt anti-spamställe. Det är många här på eforum som ryggar för information på engelska, har jag märkt.

 

Då vore ett svenskspråkigt antispam-stället guld värt.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

{stavar återigen som en kratta}

[inlägget ändrat 2002-09-10 20:00:53 av LarsW]

[inlägget ändrat 2002-09-10 20:03:10 av LarsW]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt vad du har emot n.a.n-a.e? Jag tittade på alt.spam, och är inte särskilt imponerad. Den officiella usenetgruppen för diskussion av missbruk av epostmediet ÄR news.admin.net-abuse.email . Jag kan försäkra dig om att beskrivningen "folk som i heligt raseri bekämpar spam och dess avsändare" stämmer väl in på de som läser och skriver i gruppen.

 

Någon större skillnad mellan serveradministratörer och slutanvändare är det heller inte, det är i stort sett samma metoder man använder.

[inlägget ändrat 2002-09-10 20:45:25 av MD]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett mer serverorienterat fokus på problemet, är min bedömning av våra tidigare replikskiften. Jag har inget emot din så omhuldade nyhetsgrupp, men du får nog acceptera att det finns fler resurser i ämnet än de du rekommenderar.

 

Hoppas jag.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag är så pass lyckligt lottad att jag inte får ett enda spam (peppar, peppar). Men jag skulle bra gärna vilja prova program som SpamAssassin på jobbets info-address. Dit kommer det minst 20 virus och 20 spam om dagen.

 

Här är lite intressanta länkar för den som har behov/tid att prova ut!

 

http://www.spamassassin.org/

http://sourceforge.net/projects/spamassassin/

http://www.paulgraham.com/spam.html

http://www.tuxedo.org/~esr/bogofilter/

http://www.cloudmark.com/

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag är förskonad från skräppost. Förstår inte hur det går till men jag är underbart tacksam så länge det varar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att gratulera. Själv celebrerar jag en milstolpe: Antalet spam per dag är nu nere i under fem. För ett halvår sedan var siffran trettio+

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Min metod är att ha en slaggadress, som man använder när man registrerar testversioner av program och registrerar sig på webbplatser... så har man en affärsadress som man inte använder mer än muntligt. Den ska inte heller vara info@ eller webmaster@.

 

Sen är det bara att hoppas, för när väl skiten kommer, så kommer den med besked!

 

Jag tror att det är som de säger, att spammen håller på att ta död på e-posten!

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Har du lyckats sanera en e-postadress eller har du bytt?

 

Hur har du gått tillväga om det var alternativ nr 1?

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min Telia-adress i över två år och har aldrig fått ett enda mejl. Mitt enda tips, som jag håller stenhårt på, är att aldrig ge ut adressen på Internet.

Aldrig, aldrig, aldrig!

 

När jag måste ange min mejladress på Hotmail och den svämmas ju över av skräppost. Den kollar jag bara tillräckligt ofta för att kontot inte ska raderas eller för att aktivera medlemskap med verifikationskoder som man får i ett mejl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Nu fick du mig att ta bort min e-postadress från Eforum... :)

 

/Nisse - lättpåverkad

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant metod jag hört nämnas några gånger är att skaffa sig en egen domän. En sådan ger en ju möjlighet att skapa obegränsat med emailadresser (eller alias). När man måste registrera en adress någonstans, så gör man det med en ny adress varje gång. Kommer det sedan spam så ser man direkt vilket företag som lämnat ut adressen, och kan då enkelt dirigera om all spam tillbaka till dem! Enkelt och effektivt!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så gör jag. "Tyvärr" har jag inte fått något spam till de adresserna (brukar iofs inte heller kolla så noga :), utan de är de som ligger på hemsidor som spammet går till.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett mer serverorienterat fokus på problemet, är min bedömning av våra tidigare replikskiften. Jag har inget emot din så omhuldade nyhetsgrupp, men du får nog acceptera att det finns fler resurser i ämnet än de du rekommenderar.

 

har ni några tips om hur jag skall läsa nyhetsgrupperna ?? jag har tyvärr inte tillgång till någon news-server med min Bostream uppkoppling.

 

Det absolut trevligaste skulle vara om det fanns någon news-server som jag kan använda gratis (så att jag slipper Webb-baserat) ...

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Samma här, har aldrig fått nån skräppost tillbaka till "felaktiga adresser"

 

Det är nog som du säger, de program som söker efter mailadresser är nog mer ute på hemsidor och i usenet.

 

Sen ska man ju komma ihåg att det inte räcker att lägga till exempelvis "remove-this" i adressen eller (AT) eller (DOT) istället för @ och . för att känna sig säker.

 

Scripten upptäcker tydligen sånt..

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-11 08:30:16 av johan pålsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det funkar ju ända tills du behöver en mailadress för de tjänster på internet som kräver en. Har man hållt på ett tag så blir det ett antal.

 

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du gått tillväga om det var alternativ nr 1?

 

Jag har sanerat min e-postadress genom att skaffa ett program som inte bara identiferar spam åt mig, det gör ett bounce, dvs skickar "user does not exist" till avsändaren.

 

Sakta men säkert avtar spammen, när min adress som ett resultat av detta blir ointressant för spammarna. Det är ju en ogiltig adress i deras ögon.

 

Jag drog f.ö på mig spammen genom två missgrepp som bara kan kallas idiotiska: Dels använde jag den när jag hade en annons ute på ett halvdussin ställen förra vintern, och dels var jag faktiskt naiv nog att ange adressen på några opt-outsidor, sådana där man talar om att man inte vill ha fler utskick. Ett knep spammare använder för att samla in adreser.

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missförstå mig inte. Jag HAR faktiskt en mejl som jag ger ut på Internet men det är en annan mejl än den jag använder på seriöst sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som är intresserad av att pilla ihop ett spam/virus filter som är helt gratis? (SpamAssasin Win32 kostar, tänkte göra en insats emot den RIKTIGA terrorismen) Har en halvfärdig mojäng som kollar pop3 servrar och avlivar spam & virus... eller finns det gratis redan mojänger?

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På download.com fick jad 228 träffar på ordet spam. 64 av dem var gratis.

 

Nu låter jag som en glädjedödare, men om du skapar ett lättanvänt verktyg på svenska, så gör du en god gärning. Engelska facktermer är långtifrån begripliga för väldigt många.

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den komersiella versionen av spamassassin tycker jag verkar skum. Är det någon som vet om den bygger på "vanliga" spamassassin?

 

Hur som helst är spamassassin skrivet i perl, så även om det kanske inte är trivialt så bör det väl finnas åtminstone en teoretisk möjlighet att köra det under windows. Om inte annat så åtminstone under Cygwin.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett sånt program? Jag skulle behöva ett program där jag kan välja ett mail och returnera ett "user does not exist"-mail till den som skickade det?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, jag har också en "seriös adress". Men jag måste ju fortfarande stå ut med spammailen när jag är inne på min "oseriösa adress" för att läsa nyhetsbrev och liknande som jag skrivit upp mig på?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...