Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Boot... problem

Aliass

Recommended Posts

Har tidigare haft detta problemet...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=322637#323906

Jag har sen OP-installation kört scandisk ofta och har ofta fått felmedd "korslänkade filer". Idag fick jag en mängd felmedd om FAT-tabell, fel storlek på filer etc. vilket scandisk försökte reparera. Det går nu inte att boota alls, ej heller i felsäkert eller i dos. Detta står:

Windows har upptäckt ett register-/konfigurationsfel

Följande fil saknas eller är skadad: C:\Windows\Command\Display.sys

Det finns ett fel i Config.sys på rad 1

Följande fil saknas eller är skadad: C:\Windows\Command\Country.sys

Det finns ett fel i Config.sys på rad 2

Följande fil saknas eller är skadad: C:\Windows\HIMEM.SYS

Följande fil saknas eller är skadad: C:\Windows\IFSHLP.SYS

Det känns som det kan vara fel på HD´n (med anledning av tidigare problem) eller är jag fel ute, jag har ju haft igång den ett tag nu och då har den funkat normalt? Jag har testat o köra 98-CD´n men installationen vill inte dra igång. Kan någon ge mig lite tips?

/Erik

Stefan Eklinder
Följande fil saknas eller är skadad: C:\Windows\Command\Display.sys

Det finns ett fel i Config.sys på rad 1

Följande fil saknas eller är skadad: C:\Windows\Command\Country.sys

Det finns ett fel i Config.sys på rad 2

Verkar vara något skumt med tangentbordet. Drivrutinerna då, menar jag.

Jag har testat o köra 98-CD´n men installationen vill inte dra igång. Kan någon ge mig lite tips?

Har du försökt installera ovanpå den befintliga? Gör i så fall tvärtom. Formatera och installera från början.

---

/Stefan Eklinder

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

Jonas Birgersson

[inlägget ändrat 2002-09-10 17:10:00 av Stefan Eklinder]

Stefan Eklinder
...nu skulle jag JÄTTEGÄRNA vilja reparera Win UTAN att formatera (det var ett helvete senast!).

Har du separata drivisar till tangentbordet?

Installera om dessa. Har du det inte så försök leta upp några på nätet.

Tänker närmast om du sitter med ett Microsoft tangentbord med mycket extra knappar till internet med mera.

Den här operationen har jag inte provat, men försök plocka bort tangentbordet från Enhetshanteraren och låt Windows hitta det på nytt.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Birgersson

[inlägget ändrat 2002-09-10 17:30:29 av Stefan Eklinder]

...nix inga separata drv´s. Det där med att installera om dem skulle jag nog kunna göra bara jag fick IGÅNG burken! När jag nu kör scandisk från bootdisken får HEMSKT MÅNGA felmedd (fel filstorlek, korslänkade filer, överskrivningar etc.) Vad har orsakat detta jvl-skap???

Stefan Eklinder
jag har ju haft igång den ett tag nu och då har den funkat normalt? Jag har testat o köra 98-CD´n men installationen vill inte dra igång. Kan någon ge mig lite tips?

Jasså, då måste jag ha missuppfattat det du började tråden med :)

Det där med att installera om dem skulle jag nog kunna göra bara jag fick IGÅNG burken! När jag nu kör scandisk från bootdisken får HEMSKT MÅNGA felmedd (fel filstorlek, korslänkade filer, överskrivningar etc.) Vad har orsakat detta jvl-skap???

Hårddisken lät inte konstig eller betedde sig märkligt sista gången datorn "var i livet"? :)

Annars skulle man lätt kunna tänka sig att den kraschat. Hårddisken alltså. Alla felmeddelanden som du får bådar inte gott.

Du får alltså inte igång datorn alls utan bootdisketten?

Funderar på om du kunde gå in i "Felsäkert läge" och plocka väck det du installerade senast. Om du nu installerade något program eller så innan datorn "dog" för dig. Ibland kan ju sådant ställa till det.

---

/Stefan Eklinder

Jonas Birgersson

[inlägget ändrat 2002-09-10 20:05:35 av Stefan Eklinder]

Japp, jag har alltså tidigare haft det jobbigt enligt länken i första inlägget. Efter detta har den gått ett tag, tills nu. Det går inte att starta öht utan bootdisk. När den snea förra gången tänkte jag att det var HD´n och det gruvar jag på nu också...men eftersom den fungerat ett tag (ca 3v) tänker jag: kan datorn funka med paj HD?

oohhhps nu händer det grejjer nu hittar den inte ens någon giltig partition när jag bootar med disken. Jaha vad säger man?

Stefan Eklinder
...men eftersom den fungerat ett tag (ca 3v) tänker jag: kan datorn funka med paj HD?

Hade det rört sig om skadade sektorer så hade du kunnat ha hårddisken kvar ett tag. Då hade jag rekommenderat dig att säkerhetskopiera allt du har på hårddisken. Sedan leta efter en ny!

Skadade sektorer blir man inte av med. De markeras som skadade och används inte mera. De blir bara fler och sedan förlorar du allt du har.

oohhhps nu händer det grejjer nu hittar den inte ens någon giltig partition när jag bootar med disken. Jaha vad säger man?

Fick något liknande på en äldre dator, min första. Då fick jag vackert installera om allt och partitionera om hårddisken som jag delat upp med FDISK. Ganska jobbigt och störande!

---

/Stefan Eklinder

Jonas Birgersson

...stort tack Steve att jag har någon att bolla med. Under de få veckorna burken gick kollade jag om det fanns skadade sektors men icke, allt verkade vara OK. Nu har jag iaf partitionerat upp den igen och kör en ren install. Hmm om,om,om det inte är HD´n det är fel på så kan man ju undra vad det är som grötar till det. Det är ju ungefär samma tendens NU som när det nöp SENAST (länken 1:a inlägget). När den stannade då gick det heller inte att starta på annat sätt än med bootdisk och det gick inte att köra install över tidigare Win98. Alltså kan det finnas vissa prgrm som sabbar i Win-katalogen eller kan det vara virus?

Stefan Eklinder
Alltså kan det finnas vissa prgrm som sabbar i Win-katalogen eller kan det vara virus?

Hmm, minns med rysning antivirusprogrammet McAfee som ställde till det för mig. Det gjorde ibland att jag inte kunde starta datorn utan fick gå in i "Felsäkert läge" och plocka bort det där förbannade antivirusprogrammet.

Om det är något virus är ju svårt att säga på rak arm. Har du uppdaterat ditt antivirusprogram så borde du få upp något meddelande om att datorn var virussmittad.

Jag läste ditt första inlägg som du länkade till i trådens början.

Hoppas det går bättre den här gången :)

---

/Stefan Eklinder

Jonas Birgersson

Låter som din hdd håller på att krascha, eller kan det vara ett bootsektorvirus?

Har du kollat att virus-scanna via DOS ?

Så inte bootsektorn har blivit knäpp?

Annars får du köra en ren startdiskett och pröva att köra fdisk och formatera.

Går inte det...Upp med plånboken,ny hdd.

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

...nu har jag nollat hela disken med prog som enl tillv ska ta bort allt (även bootsekt) och testat XP-install vilket också nyper. Lite problem med att formatera, den säger att HD´n may be damaged, men nyss formatera den korrekt och kopierade filer men install drog inte igång efter omboot.

Saken är den att proget från tillverkaren under raderingen också kontrollerar om HD´n är OK vilket den säger att den är (0 sectors damaged).

Man vill ju vara säker på att det är HD´n som är paj så att probl inte kvarstår efter att man har förnyat.

...hej igen, jaha nu är 98 installerad igen och det verkvar ju rulla på fint.

Är det någon som vet ett bra prog för att kontrollera hårddiskens fysiska kondition under W98?

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...