Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

flash -> xml -> sql -> xml -> flash


/ j

Rekommendera Poster

flash -> xml -> sql -> xml -> flash

 

är det rätt väg att gå? i nya flash MX finns ju komponenter för att komunicera med xml sidor, och det har jag inga problem med. Men sen om jag vill få xml sidan att hämta data från en databas, skriva och skicka tillbaks info till flashfilen!? det är här det börjar bli knepigt ... hur kör jag sql satser i xml? jag kan asp, om det nu är till nån hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund

Då får du låta en ASP-sida skriva ut XML-filen åt dig.

 

Alltså blir kedjan snarare:

Flash -> ASP -> SQL -> ASP -> XML -> Flash

 

En XML-fil är ju i princip bara en statisk fil som innehåller data och kan alltså inte i sig själv kommunicera med databasen.

 

Hoppas det hjälpte lite!

# ==============================extra===

# Nordens största F l a s h community

# www.communen.com | poppa@communen.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mm . det är ungefär så jag löser det nu, fast utan att blanda i xml över huvudtaget .,. så det är typ

 

flash -> asp -> sql -> asp -> Flash

 

men xml skall vara mycket snabbare och smidigare när man arbetar i flash, får helt enkelt palla mig ner till akademi bokhandel och köpa mig en xml bok, läste nånting om "dynamisk data i dina xml filer" så det skall ju gå !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus östlund

Jo men för att få dynamisk data i din XML-fil så måste du nog blanda in server side scripting.

 

Och XML är lite snabbare i Flash, i alla fall i Flash MX (eller snarare Flash Player 6). Dock är det inte alltid det är smidigare än att köra en hederlig loadVariables(), det beror på datamängden. Är det förhållandevis små datamängder som ska laddas in så föredrar jag nog loadVariables(), men om det är mycket data som ska laddas in så är XML att föredra.

# ==============================extra===

# Nordens största F l a s h community

# www.communen.com | poppa@communen.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...