Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Inga hårddiskar m fl felmedd

torgil

Recommended Posts

Hej

Ett litet viurs har raderat det mesta på grabbens dator. Går att starta datorn med start o boot-diskett. Men inte formatera hårddisken. Inte installera Windows på nytt. Inte köra restore-skivan som följde med datorn. Får felmeddelandet "inga hårddiska" ......."kan inte installeras från MS-DOS..... m fl

Hur kan jag formatera hårddiskarna och installera om grundinstallationen plus nyare system och program? Kan någon hjälpa mig med det?

M v h

Torgil Jarnling

Vingåker

Låter inte som ett "litet" virus det där.. :)

Det känns lite som att det har sabbat BIOS, och då blir det jobbigt. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka virus det är som gör det. Jag är ingen virusmästare, jag vet bara hur man undviker dem.

Men.. för att lösa problemet är nog steg ett att försöka ta reda på vilket virus han drabbades av (om ni inte redan vet det) så att man vet vad felen beror på. Då är det enklare att fixa dem.

Det skulle kunna vara ett virus som har dödat flash-bios (t.ex. CIH), men, det är troligare att det är något annat.

Hittas hårddisken av BIOS? Om inte, se ifall du kan ändra till "autodetect". Hittas den då? Om inte, ta ur och sätt i kablarna till hårddisken och försök igen.

Har hårddisken "låtit konstigt"?

Ciao,

Anders

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...