Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkthastighet


3l33t

Rekommendera Poster

Har en ny P4 2.26 GHz som fungerar helt OK :) Problemet är att det är en fläkt med variabel hastighet på CPUn. När det är relativt kallt går den ner mot 1700 rpm och det gillar inte moderkortet(ASUS P4S533) som tycker det är för lite (vill ha minst 2200).

 

Finns det nått man kan göra annat än stänga av den mätningen? Verkar puckat att man inte kan ställa in gränsen lägre än 2200...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt ut ASUS Probe mot något annat program som kollar temp m.m.

 

Jag har tidigare haft ASUS-moderkort och använt ASUS Probe, men jag tycker som du att det kommer lite väl många onödiga varningar från det programmet. Samma dumma varningar kommer om man t.ex. använder nätaggets rpm-kontroll och den understiger en viss hastighet.

 

Men det är ju klart, du kan ju alltid koppla fläkten till en annan kontakt på moderkortet som har en annan inställning "för lägsta tillåtna hastighet".

Ett annat förslag skulle kunna vara att tanka hem den senaste versionen av ASUS Probe som kanske går att ställa in bättre. ftp://ftp.asus.com/pub/asus/misc/utils/probe21709.zip

 

Men det enklaste kan vara att använda Motherboard Monitor istället ( http://mbm.livewiredev.com ), tänk dock på att först avinstallera ASUS Probe _innan_ du installerar MBM eller någon annan "övervakningsprogramvara".

 

/f

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK ska testa motherboard monitor. Litet problem är även att datorn ibland stannar innan POSTen är klar och klagar. Kanske ska testa att koppla över fläkten till chassikontakten i stället...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä det är nått som heter hardware monitor som stoppar den. Den säger typ "Hardware monitor found an error. Press F1 to continue or Del to enter bios"

 

Jag kan stänga av monitoreringen där men det är ju inte lika kul :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte någon inställning i "Hardware Monitor" som går att ändra?

 

För vissa moderkort finns det möjlighet att ställa in temperaturvarningsnivåer m.m.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det är det som är en del av problemet. Lägsta nivån ör CPUfläktvarningen är 2200 rpm. Fläkten själv går ner mot 1700 rpm när det är kallt och då klagar bios.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipp av rpm-mätningskabeln - kan låta lite drastiskt, men för min egen del så har jag inte ens fläktarna kopplade till moderkortet då jag kör dessa direkt på nätagget.

 

/f

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klipp av rpm-mätningskabeln
Ja, klippa av den å sätta den i en annan kontakt? Eller bara skippa den rakt upp och ner. ;)

 

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...