Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nån här just nu??


ad hoc1

Rekommendera Poster

Kan någon ge sig till känna som är här nu och kan hjälpa mig med en grej... Har en helt ny dator utan operativsystem... ska försöka få igång den helt enkelt. Nån som orkar hjälpa till??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Har du nån CD med operativsystem på? VIlket isf?

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jasså du... jag utgår från att det är en säkerhetskopia, så diskuterar vi inte det mer... :)

 

1. Pula in skivan i CD-driven

2. Tryck på Powerknappen

3. När den börjar boota, tryck F11, eller Del (jag kommer aldrig ihåg vilken). Det beror också lite på vilket moderkort du har... Du ska i alla fall få upp en dialogruta där du kan välja varifrån du vill boota. Du vill boota från CDn...

4. Om allt står rätt till börjar den boota upp på cdn. Där ska du formatera om C: i FDISK.

5. Sen är det bara att följa instruktionerna...

 

Det är lite svårt att säga exakt hur du ska göra när jag inte ser det framför mig... :)

 

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska du gå och lägga dig snart?? Du har inte msn eller nåt så man kan få hjälp... om du har lust alltså... typ fem minuter....? Har två datorer så den här funkar bra i så fall....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den bootar inte från CD:n..... Det är för övrigt F8 som är till bootningen... där kan man välja DVD:n (har en SamsungDVD i datorn), men det funkar inte ändå... har även testat att boota från en gammal Win95 skiva utan resultat...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Om den inte bootar från CDn så betyder det förmodligen att bootsektorn inte är korrekt skriven till skivan. Har du en till drive, prova med den...

 

Då kan du kanske prova med Startdiskett?

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ja där tror jag det ligger närmare till hands..... men hur skaffar man en startdiskett med CD-ROMstöd till floppyn och vilken är det jag ska leta efter... ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va snällt att du hjälper till... Nu har jag kommit så långt att jag ska köra fdisk... hur stor tror du man behöver göra.... Vilken ska vara störst c: eller den nya enheten (partitionen..?) Hur mycket krävs... 2000 mb??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Min erfarenhet är att det är smidigast att bara köra en enda stor partition...

 

Ta bort den befintliga pertitionen och gör en ny!

 

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

C: är en partition. Du behöver inte ha fler partitioner om du inte ska göra nåt speciellt.. typ köra 2 OS eller nåt...

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej ska bara köra ett OS... men har hört att de rekommenderar att man delar upp stora hårddiskar... har 40gb... spelar det nån roll om man behåller den befintliga uppdelningen... Om inte så kan man väl formatera dessa i tur och ordning? Först format c: och sedan format d:???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska installera XP, såvitt jag minns finns partitioneringen som en del av installationen - så glöm bort fdisk åtminstone.. snälla :)

 

Kör du ett OS, dela upp disken med en partition för OS å en för annat.. typ 5GB brukar räcka långt för XP. Använd partitionshanteraren under installationens gång, och kör partitionerna till NTFS med 'quick format'....

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Okej... Men jag hade inte formaterat hårddisken alls innan. så jag gör det nu.... kan det ha med det att göra att det inte funkade så bra innan ?? Jag körde en startdiskett för win98... Ska jag gå rakt på skivan eller ska jag ladda ner startdisketter för XP och köra dem efter jag har formaterat färdigt??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Du borde kunna starta installationen med med 98ans startdisk också... då ska den i alla fall boota upp!

 

<red>Jag såg inte att Weyland hade svarat</red>

 

Men jag rekommenderar inte att dela upp i fler partitioner... Men det beror som sagt på vad man ska göra... Jag hade 5 GB (har jag för mig) i min förra installation. Efter att ha lagt in en hel bunt Typsnitt och annat krimskrams som automatiskt lägger sig på C: så kunde jag inte öppna en bild i Photoshop innan den knorrade. Och jag kunde inte heller bränna ner mina dokument, eftersom C: används som temp när man bränner CDs med XPs inbyggda. Så jag var tvungen att langa allt som inte fick plats på min 4 Giggare som jag hittade och slänge in för backupen tror jag blev av med 5 Gig dokument där...

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

[inlägget ändrat 2002-09-10 01:27:01 av NisseSthlm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är väldigt tacksam för att du orakde hjälpa mig.... Tror jag har kommit på vad felet är... ! Tack så jättemycke för hjälpen !!

 

Ha de

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Kul att det löste sig! :)

 

*vill ha poäng* ;)

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Uj, vad trött jag är... förstår inte själv vad jag skrev... dags att nanna nu...

 

Weyland: säga vad man vill, men fdisk funkar alldeles utmärkt för det den är ämnad! :)

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men varför skaffa ett extra verktyg som dessutom är dosbaserat och ointuitivt för nybörjaren för att göra något som går utmärkt och dessutom bättre direkt under installationen? ;p

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu är det så att du har fått poäng av mig så då kan du väl hjälpa mig igen - eller hur ?? Det som hände igår var att jag hade en skiva som inte hade autorun. Nu har jag bytt till en skiva MED autorun (XP). När jag ska köra den från CD-Romen så står det felmeddelande att setup inte kan köras från dos-läge.... Vad gör man då??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jasså, du har köpt mig för ett poäng nu alltså? :)

 

Du la ner projektet igår alltså... jag trodde du hade löst det!

 

Du trycker alltså F8 under booten och väljer att boota från CDn, och då funkar det inte? Då är förmodligen bootsektorn inte riktigt rätt på den säkerhetskopian heller...

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej men nu går jag in och kör först smartdrive. Sedan startar jag winnt.exe ur kat I386 istället för setup.... Problemet blev då att den inte hittade en fil som den försökte kopiera....

 

Svaret är för övrigt ja: jag har köpt dig för en poäng....!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...