Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Frågor om Linux (RedHat7.3)

NoiseKiller

Recommended Posts

1. Hur får jag igång ljudet? Har integrerat ljudkort på mitt Asus K7M (inte bästa förutsättningarna kanske?)

-----

Ljudet var visst igång. Behöver bara hitta volymknappen - inte direkt någon liten gul högtalare nere i hörnet. :/ Startade nån mpg123-spelare men jag kan inte se den...?

2. Hur aktiverar jag Java? Hittade någon inställning och slog på det men lik förb##t startar inte go.icq.com (hittar inte ICQ-klienten i Linux)

----------

Körde Gnome istället och hititade Licq. Men mina mess går inte iväg. :/ Jisses va fort jag tröttnar på Linux. :(

Det kommer nog fler frågor senare...

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö :: testar Linux igen.

[inlägget ändrat 2002-09-09 20:42:43 av NoiseKiller]

[inlägget ändrat 2002-09-09 21:06:01 av NoiseKiller]

Någon som vet vart jag hittar det där mpg123 så jag kan stänga av det. Vill inte lyssna på mer musik nu. :/

------

Hittade den gula lilla högtalaren jag inte trodde fanns. ;) Men hur fan stänger jag av musiken?

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

[inlägget ändrat 2002-09-09 21:40:10 av NoiseKiller]

Tack - jag ska ta med mig detta. :) Iofs startade jag om och det gick lika bra. ;) Men som det är sagt Rebooting is for adding hardware så kan det vara bra att veta till nästa gång.

Har nu fått igång XMMS och lirar Smoothjazz via shoutcast.

:: NoiseKiller, för en tystare datormiljö ::

-----

Kan tillägga att när jag startat 2 låtar samtidigt med mpg123 blev det RIKTIGT jobbigt. Men omstarten löste det.

[inlägget ändrat 2002-09-09 22:06:15 av NoiseKiller]

Har nu fått igång XMMS och lirar Smoothjazz via shoutcast.

Bra tips ! Kör oxå Smoothjazz i XMMS nu, i Mandrake 9.0 RC2, i ett par biffiga hörlurar genom en mixer - låter förvånansvärt bra !

(och cooooolt förståss)

Bra tips ! Kör oxå Smoothjazz i XMMS nu, i Mandrake 9.0 RC2, i ett par biffiga hörlurar genom en mixer - låter förvånansvärt bra !

Du råkar inte köra Detonator? De finns ju inte för 9.0 (förmodligen eftersom den inte är skarp..) men.. finns det nåt knep?

Jag *vill* använda dem. Varför vet jag inte riktigt.. det är ett kall. :)

NumeriusNegidius

Jag länner igen mig! Försök hålla modet uppe bara... jag orkade inte längre, så nu sitter jag här med ansiket i XP :[

En vacker dag ska jag göra comeback!

Jag kan skryta med att jag fick igång Licq! :)

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Du råkar inte köra Detonator? De finns ju inte för 9.0 (förmodligen eftersom den inte är skarp..) men.. finns det nåt knep?

Ja, du kan "alltid" köra Detonator. Men du måste kompilera om den för din kärna, om du har en kärna som det inte redan finns färdiga paket för, eller om du tom har en egenhändigt framställd kärna.

Det hela är mycket enkelt;

se först till att du har installerat "Development"-kitet, när du installerade Mandrake, det har du väl gjort ?

Sen ska du ladda ner filerna från nvidia som slutar på "src.rpm" dvs NVIDIA_kernel-x.x-x.src.rpm och NVIDIA_GLX-x.x-x.src.rpm

Sen manövrerar du till den katalogen du sparat filerna och skriver i ett Shell:

rpm --rebuild NVIDIA_kernel-x.x-x.src.rpm

- nu får du massor med skum text i shellet, men mot slutet ska det stå;

wrote /usr/src/RPM/RPMS/.....NVIDIA_kernel-x.x-x.i586.rpm

nu skriver du;

rpm -ivh följt av sökvägen som stod ovan

Nvidia kerneln installeras då, sen gör du samma sak med NVIDIA_GLX.

Sist editerar du, inloggad som su root, filen /etc/X11/XF86config4 och ändrar under driver "nv" till "nvidia" och sparar. Det är allt !

Nu är det bara att logga ut och starta om X, alternativt trycka ctrl-alt-backspace, så använder du huxflux Detonator och kan köra alla fina 3D-spel :)

Jag *vill* använda dem. Varför vet jag inte riktigt.. det är ett kall. :)

Se sista raden ovan, räcker inte det ? ;)

[inlägget ändrat 2002-09-10 00:20:07 av PaleRider]

Hmm, Smoothjazz var grymt skönt att ha i lurarna, men nu måste man tusan sova =/ Godnatt eforum ;)

/PaleRider