Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ZoneAlarm till dator med modemuppkoppling?


flu77s

Rekommendera Poster

Hörde om en bekant som installerat ZoneAlarm för att skydda sin modemuppkopplade dator. Har man någon nytta av detta program med modemuppkoppling?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Menar du uppringd uppkoppling så är det väl lite tveksamt, eftersom din bekant får ett nytt IP-nummer varje gång denne kopplar upp sig.

 

Då är det väl mer tänkvärt om man sitter på en bredbandsuppkoppling där man har samma IP under en längre tid. Man håller också till under längre stunder på internet än vad man gör på en uppringd uppkoppling (kostar ett vanligt telefonsamtal/minut).

 

Man kan klart inte vara alltför säker på internet :)

 

---

/Stefan Eklinder

 

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

 

Jonas Birgersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du uppringd uppkoppling så är det väl lite tveksamt, eftersom din bekant får ett nytt IP-nummer varje gång denne kopplar upp sig

 

Jag tror, rätta mig om jag har fel, att man får samma IP om det är ledigt m.hj.a den "fejkade" mac-adress Windows anger när det inte finns ngt nätverkskort i anslutningsförfarandet.

 

Under alla omständigheter: När jag installerade min första brandvägg, hade jag modemkoppel mot internet och upptäckte till min fasa att det tog minuter innan folk började bete sig mot min dator, trots att jag var uppkopplad kanske 30 min i genomsnitt.

 

Kort sagt: In med en brandvägg. Fort. Oavsett uppkopplingstid.

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Håller med. Har man något säkerhetshål som lätt kan uttnyttjas, eller är oförsiktig med vad man kör så går det ju fort att slänga in en bakdörr eller något på datorn. Många bakdörrar har även möjligheten att skicka e-post med IP-adress och annan information när man väl kopplar upp sig.

 

Som vanligt är det naturligtvis säkrare att ha ett minnesresident antivirusprogram också för att undvika bakdörrar (och virus och annat såklart :).

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl alltid nytta av en brandvägg, oavsett om du kör "modem eller fast lina".

 

Håller med LarsW om att det kan gå lika fort att få "besök" med modem eller om man kör med bredband.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tackar för svaren. det enda man hör när det talas om brandväggar är ju att det är ett måste för den som har bredband.. så, jag tror det är många fler än jag som inte vet om att brandvägg behövs även när man har modem... har installerat Zonealarm nu och programmet har redan stoppat 7 intrångsförsök

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är iofs viktigt att skilja på "intrångsförsök" och "att brandväggen varnar för något". En bråkdel av de varningar man brukar få är något seriöst.

 

Det viktigaste är att brandväggen stoppar det i alla fall, oavsett om det är attackförsök eller "bakgrundsljud".

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...