Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Migrera Exchange 5.5 --> 2000


Rickard_Activeadmins.net

Rekommendera Poster

Rickard_Activeadmins.net

Hej på er,

 

Den här gången har jag en väldigt kvalificerad fråga, så den som ger mig en lösning på det här är en gud i mina ögon..;-)

 

 

Uppgift:

Jag ska migrera en exchange 5.5-miljö till 2000..

 

Vad har jag gjort hittills:

Jag har satt upp en testmiljö bestående av två windows2000-servrar, den ena med Exchange 5.5 och den andra med Exchange 2000. Där har sedan kollegor till mig gjort vissa ADC-kopplingar och dylikt som jag inte är insatt i.

 

Problem:

Det finns klienter som har flera mailkonton "kopplade" till sitt användarnamn (olika funktionsmailboxar), men i Exchange 2000 så fungerar det tydligen inte. Endast ett konto hanteras korrekt av AD, de resterande kontona som var kopplade till klienten markeras som disabled... Det finns verktyg för att merga ihop sådana konton till ett konto, men det är inte vad jag är ute efter. Jag vill ju inte merga ihop alla konton till ett, jag vill fortsätta ha en likadan konfiguration som i Exch 5.5, där flera mailkonton kan vara kopplade till ett och samma NT-konto...men utan att de mergas ihop till ETT mailkonto. Då förloras ju möjligheten att få in mail i olika mailboxar, istället för att alla mail liksom bara vidarebefordras in till samma mailkonto.

 

Så..hur löser man det?

 

Som sagt, den som ger mig en fungerande lösning på problemet är GUD i mina ögon...!! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att ingen svarat på denna lätta fråga när belöningen är att man blir betraktad som Gud. :)

 

Lösningen är enkel, du ska använda ett litet verktyg som heter NTDSATRB som du hittar under Support på Servicepack 3 CDn.

 

Jag kanske ska förklara lite bakgrund. I Exchange 5.5 har man ett användarkonto-objekt, och ett mailbox-objekt. Sedan definierar man i varje mailbox vilket användarkonto som "äger" mailboxen. I Exchange 2000 finns det bara ett objekt, som innehåller både användarkonto och mailbox. Problem kan då naturligtvis uppstå under en migrering, om ett användarkonto "äger" fler än en mailbox.

 

Exempel:

 

Användaren "Kalle" är ägare till följande mailboxar:

Kalle

Mailbox1

Mailbox2

Mailbox3

 

Under en migrering kommer endast en av dessa fyra mailboxar slås ihop med användarobjektet "Kalle". Vi vill att mailboxen Kalle ska slås ihop med användaren Kalle, de övriga mailboxarna ska förbli separata objekt. Det som då händer är att nya användarobjekt skapas för de tre övriga mailboxarna, och sedan slås respektive mailbox ihop med respektive användare. Vi får alltså tre helt nya användare i vår domän. Dessa användarkonton är som default inaktiverade så att ingen kan logga in med dem, man kan alltså endast utnyttja mailboxarna. Användaren Kalle får automatiskt rättigheter på dessa mailboxar, så att han kan öppna dem i sin mailklient. I praktiken blir det alltså samma sak som i Exchange 5.5, med enda skillnaden att alla "extra" mailboxar integreras med ett avaktiverat användarkonto.

 

Verktyget NTDSATRB gör att du kan söka igenom en Exchange 5.5 organisation efter sådana här "dublettkonton" och enkelt specificera vilken mailbox som ska tillhöra vilken användare.

 

Jag tänker inte beskriva verktyget närmare, utan lämnar istället en länk som beskriver ALLT du behöver veta:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q274173

 

Lycka till,

 

J.B

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

 

tackar för informationen! Det får du en poäng för! :)

 

Det är inte jag som har börjat jobba med den här migreringen, så jag är inte helt insatt i det, men det här hjälpte mig att bli mer insatt i hur det går till...

 

Probemet är nu bara det där om att AD-kontot slås ihop standard-mailboxen, vilket knasar till det lite. Eftersom den bara går rätt upp och ner i listan så gör den ibland fel mailbox att tillhöra standard-ad-kontot..om du förstår vad jag menar..? Om mailboxen "mailbox1" ligger före mailboxen "kalle" så kommer ju "mailbox1" att knytas ihop med AD-kontot "Kalle" istället för den rätta mailboxen... Det skulle jag behöva lösa på något sätt nu. Det bir lite för många manuella steg än så länge. Att städa 5.5 innan blir ett stort jobb.

 

Finns det något smart sätt att lösa det på också?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rickard_Activeadmins.net

 

En fråga till...

 

 

När Exch2000 är uppe och rullar, hur gör jag för att koppla extra mailboxar mot en användare? Först skapar jag ett användarkonto i AD och disablar det, men hur gör jag sen för att koppla ihop det med det "riktiga" kontot? Måste man hålla på med rättigheter och tillåta access till det nya kontot på det sättet? Det känns så meckigt och ogenomtänkt isånt fall. Eller är det så man måste göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Probemet är nu bara det där om att AD-> kontot slås ihop standard-mailboxen, > vilket knasar till det lite. Eftersom > den bara går rätt upp och ner i

> listan så gör den ibland fel mailbox > att tillhöra standard-ad-kontot..om

> du förstår vad jag menar..? Om

> mailboxen "mailbox1" ligger före

> mailboxen "kalle" så kommer

> ju "mailbox1" att knytas ihop med AD-> kontot "Kalle" istället för den rätta > mailboxen...

 

Precis, det är det här som är problemet. Men det är det som NTDSATRB löser. Där kan du enkelt specificera vilka mailboxar som ska tillhöra vilka konton. Jag tänker inte gå in i detalj hur du använder verktyget (då blir det ett långt inlägg) men i princip går det ut på att NTDSATRB söker igenom Exchange organisationen efter konton som har fler än en mailbox, och sparar sedan resultatet i en fil. Filen (som du lämpligast importerar till Excel) editerar du sedan och lägger till ett specifikt attribut på varje mailbox som behöver ett nytt konto. Läs bara Microsoft artikeln (se min tidigare post) så kommer allting klarna, jag lovar.

 

 

> När Exch2000 är uppe och rullar, hur > gör jag för att koppla extra

> mailboxar mot en användare? Först

> skapar jag ett användarkonto i AD och > disablar det, men hur gör jag sen för > att koppla ihop det med det "riktiga" > kontot? Måste man hålla på med

> rättigheter och tillåta access till

> det nya kontot på det sättet? Det

> känns så meckigt och ogenomtänkt

> isånt fall. Eller är det så man måste > göra?

 

Japp, det är precis så du måste göra. Skapa nytt konto + mailbox, sedan sätter du "Mailbox rights" (under fliken Exchange advanced) och ger rättigheter till alla önskade konton. Om det är "meckigt och ogenomtänkt" kan väl diskuteras, men jag kan väl säga att det handlar mest om ovana och ett annat sätt att tänka. Man vänjer sig.

Du kommer snart se alla fördelar med att endast ha EN katalogtjänst (AD) istället för TVÅ, som man har med Exchange 5.5.

 

Mvh

 

J.B

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...