Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Önskemål


CyberPet

Rekommendera Poster

Hej Jani,

 

Och tack för ditt svar under webforumet. Jag tänkte jag skulle försöka skriva ner några önskemål och synpunkter.

 

1.) Bättre sökning (helst fritext med möjlighet att söka på ord1 + ord2).

 

2.) Möjlighet att söka i inlägg gjorda inom en viss tid (timmar och inte bara dagar), särskilt bra för dem som använder forumet flera gånger om dan (och dessutom slipper man sina egna inlägg som nya).

 

3.) Enklare design (mindre tunga bilder och nästade tabeller). Ett bra exempel på ett bra forum är Apples Tech Exchange forum (ett exempel: http://discuss.info.apple.com/boards/powrbook.nsf/by+Topic?Openview)

 

4.) Möjlighet att lägga in personliga favoriter, en lista med nya svar i de forum man bestämmer sig att "prenumerera" på (kan läggas direkt efter inloggningen -- om nu den ska vara kvar).

 

5.) Nu när jag provat några dagar tycker jag också att den ständiga inloggningen är tröttsam. Jag vet att argumenten är goda, med säkerhet och allt. Men det funkade så himla bra innan, så det blir min sista önskan även om det nog inte finns nån risk för att det går.

 

Petra

 

PS, lova att det inte blir bara blått i den nya designen... det är sååååååå trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson, Admin

Jag ser att vi är uppe samtidigt du och jag...

 

Ok. Jag är jättetacksam för dina sympunkter. Bara så att du vet :-)

 

1) Japp - ska bli. Förklara gärna mer ingående hur du skulle vilja ha det. Jag tar emot förslag i alla format: klipp-och-klistra-bilder, långa utläggningar som attachments osv.

 

2) Du menar att man liksom ska kunna avgränsa sin sökning. Ja, det borde ju vara en ganska enkel match.

 

3) Ja, det där tål ju att tänkas på. Faktiskt.

En kluring, en avvägning mellan bland annat funktion, design och prestanda. Helst skulle man ju ha en mellanväg.

 

4) Ja, den var intressant också. Vi har haft den tanken lite och har en feature på G, men precis som ovan skulle jag behöva lite mer ingående beskrive6t hur du tänker dig funktionen. Du kan maila den privat till mig om du vill.

 

Och inloggningen ska vara kvar - ja.

 

5) Jag förstår att du har vant dig vid auto-inloggningen och jag fattar varför. Den är ju jättebkväm. Misstänker att du i den mån det går inte använder MS-produkter , för med IE5 kan du ju ha auto-inloggning. Jag menar givetvis inte att du ska gå över till explorer av den anlednigen, utan jag bara sägera tt det finns alternativ...

 

Jag kan inte i detalj gå in på hur inloggningssystemet kommer att fungera efter som alla tjänster som kommer att använda sig av det inte finns ännu, men jag hoppas på att du litar på mig när jag säger att det kommer att löna sig i längden.

 

mvh

Jani Andersson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson, Admin

>PS, lova att det inte blir bara blått i den nya designen... det är sååååååå trist.

 

Det kan jag lova! På hedersord. Fast det är faktiskt ganska klurigt det där. Vi har redan tittat på olika färgsättningsalternativ, även om inget är bestämt - så jag tar gärna emot förslag på annan färgsättning.

 

mvh

Jani Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Patrik Corneliusson

Hej!

 

Petras önskemål är jättebra, jag har egentligen bara två saker att ta upp.

 

1) Färgsättning? Jag hoppas att ni kan göra om hela designen inte bara färgsättningen. Om det är så skulle jag kunne snickra ihop några förslag om hur forummet skulle kunna se ut.

 

2) Sök funktionen borde utvidgas (som jag sagt tidigare). Det borde vara att man kan söka på "skribent" och datum.

 

Tack, det blir bra tillslut! :)

 

Patrik

 

P.S

När du gör updateringar och det är risk att det kan bli script error osv lägg istället in alla "nya" funktioner och spara dom till ett stort upgraderings tillfälle, där du "stänger" hela siten för kanske en timma och testar lokalt även när den ligger "ute" så kan du sen öppna, när du vet att det fungerar. Det är så jä..a fult när det är massa fel på SQL-satser osv. eller "Cannot find /index.asp" tex. ruttet!

D.S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson, Admin

1) Det handlar i första hand om att byta ut tapeterna, och i andra hand om att möblera om totalt. Men bägge delarna ska göras. Jag är tacksam för designförslag, men jag tycker att vi kanske ska vänta med dem tills vi fått in så många inputs som möjligt.

 

2) Sök är helt klart en grej som ska utvidgas rejält med nya funktioner. Om ett tag får vi ta och summera alla förslag. Någon som anmäler sig frivillig till uppgifter som PM-sammanställare?

 

>Tack, det blir bra tillslut! :)

- Det var andra och nya tongångar och de glädjer mig!

 

>När du gör updateringar

- Det är inte jag som gör dem... Men jag fattar vad du menar.

 

>och det är risk att det kan bli script error

De testas i en separat miljö innan de läggs upp.

 

>och testar lokalt

- Vi testar allt lokalt först, har sett att några förstått det som att vi betatestar skarp - men så är alltså inte fallet. Vissa saker kan man ju endast se i den slutgiltiga miljön, men då säger vi till.

 

>Det är så jä..a fult när det är massa fel på SQL-satser osv. eller "Cannot find /index.asp" tex. ruttet!

- Ja, sånt ska ju inte synas.

 

mvh

Jani Andersson

idg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>5) Jag förstår att du har vant dig vid auto-inloggningen och

>jag fattar varför. Den är ju jättebkväm. Misstänker att du i den

>mån det går inte använder MS-produkter , för med IE5 kan du ju ha auto-

>inloggning. Jag menar givetvis inte att du ska gå över till explorer av

>den anlednigen, utan jag bara sägera tt det finns alternativ...

 

Detta är en sak som skall lösas på serversidan, inte hos klienten (vad vinner ni i säkerhet om alla börjar använda IE5 och lagrar lösenordet för att kunna logga in automatiskt -- inte ett dugg, snarare tvärtom).

 

Som jag redan påpekat går det att lösa detta problem, relativt enkelt, utan att tumma på säkerheten när det gäller övriga system. Man skulle även ha kvar den "enorma" fördelen att kunna logga in på ett ställe för att sedan kunna fortsätta vara inloggad på övriga ställen.

 

Eftersom såpass många verkar villja ha kvar autoinloggningen till e-forum -- varför lyssnar ni inte på dessa? Pågår arbete att lösa detta, eller har ni i tystnad förkastat alla förslag (tyckte att mitt var så kreativt som det kan bli)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Nu när jag provat några dagar tycker jag också att den ständiga inloggningen

>är tröttsam. Jag vet att argumenten är goda, med säkerhet och allt.

 

Argumenten är inte alls speciellt goda. :)

 

Det går att lösa detta utan att äventyra säkerheten på övriga avdelningar. Alltså skulle enda kvarvarande argumentet tänkas vara att man inte vet hur man åstadkommer detta, och det är inte ett speciellt gott argument i mina ögon (det man inte vet tar man naturligtvis reda på).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Pågår arbete att lösa detta, >eller har ni i tystnad förkastat alla förslag.

 

Jag har inte stängt några dörrar, nej.

 

 

>tyckte att mitt var så kreativt som det kan bli

- Ja det tycker jag också. Vad vi alla vill få ut av en sådan här disskussion är ju inte en barnslig och larvig pajkastning med ogenomtänkta tarvligheter mot folk. Det kommer liksom inget ut ur ett sådant inlägg. Man får ut mycket mer ur ett inlägg som ditt här ovan, än ur ett som bara säger IDG är skit.

 

mvh

Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det med lösenorden måste väl gå att lösa på så sätt att eforum lägger en cookie på min dator och läser den när jag går till eforum. Därimot om jag skulle (knappast troligt) vilja använda någon annan av idg:s tjänster så måste jag alltid skriva in användare och lösen. Tycker detta måste kunna lösas på ett bra sätt.

 

Sedan har jag en fråga: varför ser man ingen markering när man försöker markera text med musmarkören? Detta är ett fenomen jag upplevt på en del sidor som är mycket irriterande. Är svårt att klippa och klistra utan att se vad man markerat. Använder Netscape under Linux. Kanske det kan vara problemet men jag har för mig att jag upplevt liknande saker under andra operativsystem...beror detta på stilmallar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Johansson

Okej.

 

Nu har jag ett förslag som är en kompromiss mellan båda parters förslag.

 

Jag vet inte hur Robbans förslag lyder så det är möjligt att jag skriver exakt samma som Robban.

 

Varför inte lägga en tidsbelagd cookie som slutar gälla efter en dag eller så och informera användarna om vad som händer om de glömmer att avsluta inloggningen.

 

Med vänliga hälsningar

Anders Johansson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med att texten beter sig spöklikt när man försöker markera har jag upplevt bara är problem i Netscape, men lika otrivsamt för det förstås.

 

Ang. inloggning har jag först idag förstått att IDG försöker tvinga alla logga in manuellt... ussssch och fy!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit på att om man markerar den text man vill, byter till ett annat fönster, går tillbaka till det fönster där texten man markerade finns så ser man att den är markerad, inte annars. Skumt! Har bara upplevt det på Eforum. Kör Netscape 4.08. Händer inte med MS IE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Jag tycker det var jättebra som det fungerade förut,

man kollade sina mail på morgonen, ficke se att man hade ett svar på ett inlägg, klickade på länken och blev inlogga samtidigt som man läste inlägget, som man då kunde besvara direkt.

 

Nu får man upp en löjlig ionloggningsruta, och måste avbryta tankegången för att logga in. Dessutom kommer man inte tillbka till inlägget utna måste söka upp det manuellt, eller klippa in länken i browserfönstret och kolla igenom forumet igen, innan man kan besvara inlägget.

 

Dåligt!!!

 

Varför betecknas det som en säkerhetsrisk med cookies!?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämmer och elände - det är vad det är!

 

En ny cookieskjutarserver för var dag tycks vara IDG's målsättning, jag har fått justera inställningarna i mitt försvar-mot-cookies-program flera dagar i rad för att få kontakten med e-forum att fungera.

Nu tycks det vara uppe i minst sex IDG-servrar som vräker cookies över en när man ska in.

 

Och om det är meningen att tvinga användarna logga in manuellt här i forsättningen kunde väl tillminstingen inloggningsskärmen vara NÅGOT litet, litet vänligt välkomnande....

 

Nu möts man av rytanden som om man vore tillbaks på beväringstiden:

 

"logga in

 

Är du inte medlem ännu?

Är du ännu inte medlem i IDG eForum? Du måste vara medlem för att kunna göra egna inlägg. Klicka här så blir du det på bara några minuter.

 

Har du glömt ditt lösenord?

Är du redan medlem men glömt ditt lösenord skriver du bara in din epostadress så skickar vi det till dig omgående."

 

Här har man varit nöjd och flitig användare förut i åratal och t.o.m. gjort PR för IDG e-forum både här och där och vad f-n är tacken?

 

URRRK!!! Jag mår illa!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för fel på cookies då? Det är väl skitsamma om de får reda på när och hur jag sist besökte idg. De kan ju till å med kolla mitt ip-nummer om de orkar. Dessutom vart jag var innan jag kom till idg å lite annat. Men jag bryr mig inte speciellt mycket eftersom jag kallt räknar med att ingen bryr sig om vad jag gör på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> ...eftersom jag kallt räknar med att ingen bryr sig om vad jag gör på nätet.

 

Men tyvärr är det inte så. Vet inte IDGs policy i frågan, så det är inte dem jag diskterar här. Men det finns en hel del som är intresserade av att skapa en profil av ditt surfande, och användningen av cookies är många gånger en del av detta profilskapande. Detta t.ex. för att kunna anpassa reklamen du exponeras för så att den ger maximal utdelning.

 

Om man tycker detta är integritetskränkande eller inte är väl upp till var och en, men det kan ju vara bra att veta att det förekommer. Finns ju programvara som låter dig styra flödet av cookies, så valet är ditt (men då måste man ju vara medveten om vad som försigår).

 

Inte så mycket med nya eForum att göra, men ändå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag vet verkligen att företag gärna samlar info om oss som surfar. Därför uppger jag t ex alltid falsa uppgifter när man ibland ombeds skriva in diverse saker på olika sidor. Och sedan är det väl upp till var och en att inte köpa den reklam företag skickar ut. T ex har jag aldrig använt mig av en portal. Tycker att det är fruktansvärt onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

OK. För det första. Rent krasst så vet vi faktiskt i eforum redan om när du sist besökte oss. Men det är liksom inget jag ser att vi har enorm användning för. Mer än att se om ett konto är aktivt eller ej.

 

mvh Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Tänkte bara lite kort dra IDG.SEs policy vad gäller insamlandet av info.

 

Till att börja med vill jag klargöra att vi inte har för avsikt att göra det via cookies - lösningen för auto-login bygger enbart på cookies därför att den är praktisk. Den används inte för något annat.

 

Inom kort kommer alla som vill att kunna läsa ett riktigt ordentligt dokument där det tydligt framgår vad vi ev. skulle vilja göra med information som man skulle kunna samla in.

 

MEN DET VIKTIGA ÄR ATT IDGS POLICY ÄR ATT DU INTE SKA FÅ NÅGOT OM DU INTE SJÄLV UTRYCKLIGEN HAR TACKAT JA TILL DET!

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...