Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Talarlista - men i vilket program?

Jan Kivisaar

Recommended Posts

Jag sitter idag som andre vice ordförande i ett kommunfullmäktige. Som sådan gör jag inte mycket mer än håller reda på vem som begärt ordet och vem som står på tur att tala. :)

För att göra det lite roligare (och mer krångligt?) tänkte jag använda lite datorkraft för att göra det mer överskådligt för både ledamöterna och åhörarna, genom att - via en projektor - visa på en filmduk (el. likn.) vilket ärende man är på, vem som talar (med partibeteckning) och vilka som står på tur.

Jag har sett något liknande system för några år sedan, men frågade aldrig hur detta gjordes. Jag tror dock det var gjort i ett vanligt Office-program och inte skapat i något speciellt "talarlista-program".

Därför vänder jag mig nu till er samlade expertis: Vilket Office-program (jag antar att det handlar om antingen Excel eller Access) är mest lämpligt att konstruera en sådan talarpresentation?

Det ska fungera ungefär så här: Bilden ska längst upp visa vilket ärende det handlar om (t.ex. "§9.2 Beslut om VA-avgifter"), vem som för närvarande talar (t.ex. "Claes Nilsson, kd") och vilka som anmält sig och står på talarlistan. Partibeteckningarna får gärna bytas ut mot partiloggorna..!

Det system jag såg för några år sedan, körde inte med två skärmar vad jag kunde se (alltså att handhavaren såg en sak på sin skärm och alla andra "det riktiga" på filmduken). I stället använde han tangentbordet för att ändra ärenderubrik, för att byta talare och för att sätta upp nya på talarlistan.

Det borde kunna göras i Excel. I början av mötet lägger man in vilka ärenderubriker som finns. Dessa kan man byta med att trycka på någon tangentkombination (t.ex. Alt-9 för att gå till nästa ärende). Talarna sätter man upp på listan genom att skriva ett förutbestämt tal som motsvarar en ledamot (om jag skriver 29 och trycker Enter så kommer "ledamot nr 29" att läggas till på talarlistan).

Mycket text nu, men jag ville att ni skulle förstå så bra som möjligt vad jag menar. Om någon har några kommentarer eller rentav färdiga lösningar, är ni välkomna att svara! :-)

/ Janne K.

Ellie: "Dad, do you think there's people

on other planets?"

Ted: "I don't know, Sparks. But I guess I'd

say if it is just us...

seems like an awful waste of space."

(Contact, 1997)

Är det inte så att KF-möten är tillräckligt tråkiga ändå, utan att man behöver stå ut med att verkligen se hur många talare det är kvar som tänker orera om VA-avgifterna.

Och om ledamöterna ser att det snart är deras tur så kanske de hinner förbereda sina tal vilket förmodligen innebär att de blir ännu längre. Dessutom måste det bli ganska mycket knappande för dig när det är heta replikskiften med replik på replik.

Nä, utveckla hellre ett system för taligenkänning som tänder en varningslampa vid användandet av floskler eller upprepningar av vad andra redan sagt... ;)

MVH//Andersson (fullmäktigeledamot)

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

Jan,

Ja, det går att göra i XL men kräver en hel del för att få den tekniska lösningen att fungera.

Bladstruktur:

- Ärendehantering

- Kommunfullmäktiges samtliga representater.

- Talare per ärende, vilket måste manuellt matas in.

- Presentationsblad, som visas på filmduken.

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

Tack för svaret!

Jo, jag antar att det är en hel del arbete med det. Jag ska sitta och pula lite med det.

En fråga dock: Säg att jag nu har listat samtliga ledamöter på ett blad, där "deras" siffra finns i kolumn A och deras namn och partibeteckning finns i kolumn B respektive C - hur gör jag för att få fram ett sådant namn automatiskt när jag skriver exempelvis "23" på ett blad? Kan Excel verkligen hämta information på det viset?

/ Janne K.

Ellie: "Dad, do you think there's people

on other planets?"

Ted: "I don't know, Sparks. But I guess I'd

say if it is just us...

seems like an awful waste of space."

(Contact, 1997)

Jan,

Om du besöker min webbplats och väljer Tips & tricks, Tabeller så finns det många exempel som visar hur det kan ske, t ex mha funktionen LETARAD.

Mvh

Dennis

Besök Sveriges ledande oberoende webbplats om MS Excel: http://www.xldennis.com

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...