Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken version av NTFS?


_FLAVE_

Rekommendera Poster

Har sett att det diskuteras vilken verison det är av NTFS som Windows 2000 och XP använder. Enligt vissa är det 3.0 och 3.1, och enligt andra 5.0 och 5.1. Skulle vara kul att få klarhet i den frågan.

 

Är osäker själv då jag på Microsoft web sida kan läsa 3.0 och 3.1 men i men bok jag läste till Windows 2000 certifieringen står det att windows 2000 använder 5.0...skummt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.pcguide.com/ref/hdd/file/ntfs/ver-c.html

 

Jag tror, efter att ha googlat lite att det är så här:

 

I Windows NT 4.0 används tex NTFS version 1.1, men eftersom Windows NT hade beteckningen 4.0 så valde vissa att kalla även NTFS-versionen för NTFS 4.0. Därför har tydligen båda beteckningarna blivit allmänt accepterade.

 

Det är förmodligen samma sak när det gäller NTFS-versionerna i Windows 2000, som också kallas för Windows NT 5.0, samt Windows XP (Windows XP 5.1). Alltså att det finns två beteckningar som är accepterade, dvs det riktiga (3.0 samt 3.1) och de mer anpassade till Windows-versionerna 5.0 samt 5.1.

 

Det var bara några tankar om det där. Det betyder inte att det är helt sant. Men när det gäller Windows NT 4.0 samt NTFS 1.1/4.0 så står det så på sidan jag länkade till. Så det skulle förvåna mig om det inte var samma sak med de senare versionerna också.

 

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...