Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skriver jag USA eller U.S.A.?


Jakob Nanneson

Rekommendera Poster

Även förkortningar skrivs utan punkter mellan bokstäverna.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-08 18:38:54 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

Förkortningar där man utalar det som ett ord och inte utalar varje bokstav brukar dessutom endast ha versal som första bokstav.

 

Dock är väl detta lite olika beroende på hur det används i allmänhet.

 

Ikea eller IKEA? Det första ser bättre ut i löptext och det andra är det som är i logotyp o dyl.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det håller jag inte riktigt med om, Mr Andersson. Se tex:

 

- http://spraakdata.gu.se/saol/SAOL_foerk.html (längst ner på sidan)

- http://www2.riksdagen.se/Internet/Spraktorg.nsf/082d05b25962242dc1256984003e17f7/c125697a0040d657c125692e0023af58?OpenDocument

 

I "Typografisk handbok" från 2000 står det att:

"Punkter i förkortningar var tidigare regel, men när skrivmaskinspraxis började göra insteg i sättningen på 70-talet försvann punkterna allt mer. Nu är de tillbaka. Det är en utveckling i tydlighetens intresse. Använd därför helst förkortningar med punkter"

 

Dock är det ju så att man hur som helst ska vara sparsam med förkortningar, eftersom att de tenderar att göra texten mera svårläst.

 

mvh,

query

 

 

[inlägget ändrat 2002-09-08 19:51:22 av query]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråden flyttad till forumet Språkvård.

 

/Stefan - moderator för Öppet forum

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there's no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

Tack för flytten.

 

Försökte hitta till rätt forum direkt men då jag inte fann något så skrev jag det här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på SA's sida som du länkade till. Endast i undantagsfall har man punkter mellan bokstäverna och i många fall kan man göra hur man vill.

 

Förkortningen t.o.m skriver man såklart med punkter, annars blir det ett annat ord.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

Har också för mig att jag läst i Typografisk handbok att man gärna kan skippa punkterna för att få bättre struktur på meningarna för att det inte ska bli förvirrat med vanliga punkter.

 

Att göra ett hårt mellanrum måste folk lära sig. Viktigt är även att inte skippa mellanrummen helt. tex mex och bla blaha.

 

[inlägget ändrat 2002-09-08 19:59:01 av Jakob Nanneson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jakob Nanneson

"t.o.m." bör skrivas "t o m".

...med hårda blanksteg ;)

 

 

Tycker jag dårå.

 

Men det är väl som vi säger, lite frivilligt. Förkortningar ser man ju sällan ändå i löpande text.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag läst någonstans så spelar det ingen roll vad man gör, bara man är konsekvent med förkortningar.

Asså om man skriver t.o.m. så bör man skriva s.k.

Men jag förordar helst att skriva utan punkter: tom, sk osv.

 

TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner att jag kanske var lite väl kategorisk i mitt tidigare inlägg. :) Det viktigaste är, så som Don Tomas sa, att man är konsekvent. Dock kan som sagt vissa förkortningar misstolkas om man utelämnar punkterna, varför till exempel t.o.m. "måste" skrivas med punkter.

 

mvh,

query

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förkortning skall skrivas med punkter som visar var varje ord slutar.

 

Detta har debatteras, bland annat av mig, i en tidigare saftig tråd:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=311189#317139

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe. Den tråden är fin. Ska vi ta upp ämnet "språket förändras med tiden trots alla stavningsregler" igen, eller ska vi ta upp ämnet "Språket Förändras Inte Med Tiden Tack Vare Alla Stavningsregler"?

 

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att vår åsikt divergerar i ett så diametralt plan så att de är ju knappast nån idé att ta upp någon av de ämnena.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att vår åsikt divergerar i ett så diametralt plan så att de är ju knappast nån idé att ta upp någon av de ämnena

 

Kartan vs verkligheten...

_________________________________________________

Bug eller feature? -This is by design(MS Knowledge Base)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"knappast nån idé att ta upp någon av de ämnena."

Något av de ämnena heter det väl. Då hade du dessutom sluppit både upprepning och inkonsekvens...;)

 

Msh K Arne S

 

________________________________________________

 

Vad fanns före datorn? Predatorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska språknämnden skriver följande i Svenska skrivregler (2000):

 

"Språknämnden rekommenderar punkter vid avbrytningsförkortningar(som bl.a. och fr.o.m)" (136)

 

Dessutom står det att:

"Initialförkortade namn skrivs som övriga initialförkortningar. Om förkortningen brukar utläsas som ett normalt ord används endast stor begynnelsebokstav: Ikea, Dagab, Ams. Om förkortningen utläses bokstav för bokstav används stora bokstäver i hela förkortningen: SKF, PLM, TCO" (103)

 

Och slutligen så förklarar de om det heter U.S.A eller USA:

 

"Sådana förkortningar med namnliknande funktion skrivs utan punkt och i regel med stora bokstäver." (USA finns som exempel) (147)

 

I detta fantastiska verk finns exakta regler för svensk språkvård, ett sorts facit för detta forum kanske?? En bra bok att ha om man undrar över hur man ska skriva. Det står också hur man skriver "till och med" och "så kallad" nämligen som så:

t.o.m. och s.k.

Alltså punkt efter varje ursprungsord, även det sista.(153)

 

/Cloudberry som läser fjärde året på svensklärarutbildningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...