Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Position:Absolute i CSS


Starre

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Om jag vill placera en tabell exakt i mitten (såväl i höjdled som i sidled) av sidan med hjälp av "Position:Absolute" i CSS, hur gör jag?

 

Tack på förhand!

[inlägget ändrat 2002-09-08 18:27:40 av Starre]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna placera tabellen exakt i mitten med just Position:absolute, måste du ju veta hur många tillgängliga pixlar du har att jobba med hos användaren (kan fixas med Javascript. Se http://developer.irt.org/script/1166.htm). När du sedan vet det, skriver du css:n så här:

 

table

{

position: absolute;

top: ypx;

left: xpx

}

 

där y = (tillgänglig höjd - tabellens höjd)/2

och x = (tillgänglig bredd - tabellens bredd)/2

 

Enklare hade dock varit att fixa positioneringen med hjälp av en yttre tabell som du placerar din tabell med innehållet i.

 

OBS!

Testade just en grej, men det verkar bara funka i Explorer:

 

table {

position: absolute;

top: 50%;

left: 50%;

}

 

mvh,

query

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prolemet med att ange i procent är att tabellens övre vänstra hörn kommer att komma mitt på sidan och inte tabellens mittpunkt.

 

Hur många pixlar finns att jobba på hos en snittanvändare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, ja, sorry... jag var visst lite snurrig där. :)

 

Enligt http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp är fortfarande 800x600 den vanligaste upplösningen, men om du har en väl avgränsad målgrupp (t.ex. inom ett företag) kan det givetvis vara annorlunda.

 

Från de 800x600 får man sedan dra ifrån ett antal pixlar för startmeny, scrollbar & annat. Men, som sagt, du kan ju använda dig av JavaScript för att ta reda på det tillgängliga utrymmet, alternativt lösa det på nåt helt annat sätt.

 

mvh,

query

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta fungerar nog enbart i IE, men du kan skapa en tabell som har height="100%" och width="100%" som du lägger din tabell i. Tror fortfarande det inte fungerar i NS, men iaf.

 

(Hur länge ska man behöva anpassa för en så gammal browser som NS)

 

..michael ericsson...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, 800x600 är nog vanligast men det är lika bra att anpassa till 1024x768. När de som har 800x600 gåt in på sidan att det scrollar både på bredden och på höjden så kanske de tröttnar och byter upplösning.

 

Påminner lite om de få NS-användarna som finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...