Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

nya buggrapporten


Jani Andersson, Admin

Rekommendera Poster

Jani Andersson, Admin

Jag kommer att hänga med i detta forum och ta del av de synpunkter på direkta fel som eForum har.

 

Du som användare känner faktiskt eForum bäst och därför är det du som sitter inne med facit.

 

mvh

Jani Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två problem:

1) Man måste logga in varje gång.

2) När man väl loggat in så ser man de forum som har nya inlägg, så långt ok. Men när man går in på ett av de som har nya inlägg och läser och sedan går tillbaka till "Följande forum har nya inlägg sedan..."-sidan så står det "Det finns inga nya inlägg sedan ditt besök kl ...". Tidsangivelsen för sin senaste inloggning är ca minut tidigare. Men man har ju inte hunnit läsa de nya inläggen... Kom ock på at man kunde klicka på "Nya inlägg" till vänster så kom man till sidan med de nya. Men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson, Admin

1) Inloggning varje gång -> Ja. Explorer5 (nääe säger säkert många) kan ju iochförsig ordna det. Men så är det. Inloggning varje gång.

 

2) Det där får vi kika närmre på. Jag återkommer.

 

mvh

Jani Andersson

eforum.idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt varför man måste logga in varje gång nu, när man inte behövde det förrut. Kan du motivera ändringen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En enda liten grej bara...

Fixa så att markören redan befinner sig "användarnamn" rutan när man ska logga in.

så man slipper klicka i rutan först ......ja, jag tror du fattar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson, Admin

1) Förut kunde vem som helst logga in i efoum från din maskin. Det är inte så lyckat.

 

Vad det handlar om är att man inte orkar logga in för att bibehålla säkerheten på eForum. Och med version 5 av webbläsarna (åtminståme IE) kan man faktiskt låta webbläsaren spara sina inloggningsuppgifter.

 

2) Med ditt konto i eforum kommer du inom ganska korta att kunna maila, chatta mm - om du vill. Och bland annat därför kommer hela IDG sverige att införa det här inloggningsförfarandet på sina siter. Vidare kommer du som har prenumerationer på någon IDGtidning kunna hantera dina prenumerationer via webben osv. Allt med ett och samma login - en gång. Vill du inte behöver du inte - men för den som vill ska det vara enklet, säkert och bekvämt För är du väl inloggad i systemet ska du inte behöva logga in igen, bara för att du hoppar in på någon anna webbplats inom IDG sverige - det sköter systemet om i bakgrunden.

 

Som ett exempel kan vi ta vår nya webbplats itAktier. Den som är inne där och kikar runt och petar på sina aktier kanske vill hoppa in i eForum och undra nåot. Då behööver personen inte logga på. Men om personen skulle varit auto-inloggad skulle vem som helst kunnat komma åt hans aktieportfolk och...

 

Det känns alltid lite tråkigt att säga at tman inte kommer så mycket längre i en disussion - men just i den här frågan är det inte så mycket mer att snacka om. Det är upp till "ägaren" att dra gränsen för hur man vill hantera inloggning osv - och vi har dragit en gräns vid att vi inte tycker att auto-inloggning är en bra och säker metod för vårt forum.

 

mch

Jani Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson, Admin

Ja det där ska jag försöka få upp imorgon . Kan inte lova något men jag ska försöka.

 

mvh

Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men ni behövde ju inte ändra teckensnittet på det man skriver där bara därför.... såg ju inte vad jag skrrev.

 

/mr xyz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Du kör Netscape va? Dvs det ser skumt ut i NN? OK - då får vi fixa det med det samma på måndag när utvecklarna är back in town.

 

mvh

Jani

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag säger då det.

Har följt med i debatten ett par dagar och håller med alla som skriver: Varför inloggning??

Bla bla bla .... OK!! Det går möjligen att köpa.

Men det ska räcka med att logga in en gång per session har jag sett nånstans.

Kan tala om att jag efter en "lyckad" inloggning och hoppande mellan ett antal forum tillfälligt gick ur genom att trycka på en annan länk bland mina favoriter. När jag sen gick tillbaka till e-forum fick jag följande meddelande (på http://eforum6.idg.se/lastvisit.asp):

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Driver Manager] Data source name not found and no default driver specified

//global.asa, line 120.

 

Sen var det bara att skriva in id och lösen igen.

Utmärkt!!!!!!!!

 

Jag håller som sagt med andras inlägg i frågan:

Låt aktiefolket logga in i sina hemliga gömmor och låt eforumet vara öppet och enkelt som förut!

 

/undvik krångel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Som ett exempel kan vi ta vår nya webbplats itAktier. Den som är inne

>där och kikar runt och petar på sina aktier kanske vill hoppa in i

>eForum och undra nåot. Då behööver personen inte logga på. Men om personen

>skulle varit auto-inloggad skulle vem som helst kunnat komma åt hans aktie-

>portfolk och...

 

Men hallå!!! Är det en vägg jag pratar med? Jag har ju redan skrivit att det inte alls behöver bli så och att man ändå kan ha kvar "allt med ett och samma login - en gång". Du verkar välja att helt ignorera mitt förslag? Har ni ö.h.t. tittat på det, eller pratar jag för döva öron (man får ju onekligen det intrycket)?

 

Som sagt -- säkerheten går att lösa. Om ni väljer att inte göra det p.g.a. att ni inte orkar eller inte har kunskaperna (eller vilken annan orsak det må vara) så tycker jag det är synnerligen arrogant att sitta här och svara folk att det inte går att ha kvar autoinloggningen p.g.a. att det äventyrar säkerheten inom andra avdelningar. Så är det ju inte.

 

Och som du själv påpekar. Med IE5 kan man spara lösenordet ändå, så vilken säkerhet har ni uppnått genom att stänga ute dem som använder andra webläsare? Sparar man lösenordet i IE5 nu så äventyrar man ju säkerheten än mer, eftersom det då går att komma in även på de mer känsliga avdelningarna med detta sparade lösenord. Om ni låter folk loggas in i eForum som förut, så behöver man kanske inte spara det "riktiga" lösenordet m.h.a. IE5s inbyggda funktioner, och då har ni ju faktiskt vunnit i säkerhet. Eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Hej vill till att börja med säga att jag kör Windows 2000 med Internet Exploder 5.0:

 

Dett är ett stort problem:

 

Jag får ett mail med en forumlänk, klickar på den.

Sedan loggar jag in för att tex. kunna besvara ett inlägg.

 

Efter inloggningen kommer jag till "nya inlägg" sidan (!?!) och klickar följdaktligen återigen på länken i mailet (eller klistrar in länken), och skriver mitt inlägg.

 

MEN när jag sedan klickar på nästa maillänk då blir jag utloggad och måste göra om alltihop. Detta blir LIIITE jobbigt om jag har 10-20 nya inlägg att besvara, och antingen måste logga in för varje, eller kilcka mig fram till inkäggen manuellt.

 

Varför är det såhär och kan ni inte göra något åt det, kanske en cookie eller nåt...

 

Det funkade jättebra förut!!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till så att du arbetar mot samma server hela tiden. Om du loggar in på eforum3.idg.se och sedan klickar på en länk som leder till eforum2.idg.se så verkar det som om systemet inte klarar detta utan man måste logga in igen.

 

Rimmar lite dåligt med IDGs "samma lösenord överallt" filosofi i.o.f.s. I nuläget verkar varje eForum-server sköta sin egen inloggning (det är i.a.f. så det ser ut utifrån).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Problemet är ju att jag inte vill skriva in alla länkar manuellt, utan bara klicka i mailet.

Så oavsett om det är 1,2,3, eller 9999 så SKALL

jag bara behöva logga in 1 (en) gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klas Karlsson

Förlåt inte meningen att ryta till mot dig.

Tack för förklaringen.

 

Är bara så j-la irriterad på att behöva logga in en 20-30 ggr varje dag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Är bara så j-la irriterad på att behöva logga in en 20-30 ggr varje dag!

 

Är du nog inte ensam om. :)

 

Frågan är om IDG tänkt att göra något åt det. Möjligheterna finns, som jag påpekat förut, så det är bara en fråga om vilja från IDGs sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väl skippa svärorden - det ser så dumt ut sedan när IDG censurerat bort dem, men fy ända in i järnvägar och spårlådor, det är ända in i bubblan risigt att bygga bort autoinloggningen, som IDG själva vande oss vid.

 

Och argumenten är så fåniga att man lipar. :-[

 

Om några använder sina datorer under sådana förhållanden att andra springer och kopplar upp sig hit, och är rädda att dessa skriver något i deras namn måste det väl vara en bagatell att låta de paranoida individerna SJÄLVA bestämma OM de vill ha inloggningstvång manuellt???

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Ok, nu får vi bromsa upp lite här. Verkar som du missat en stor och trevlig nyhet. Nämligen den att vi sedan förra veckan jobbat med att återinföra auto-inloggningen. De flesta verkat ha snappat upp det - men du verkar ha missat det. Så du slår in öppna dörrar här. Men det är OK -härmed är även du informerad :-) .

 

Vad det handlar om är att vi till det nya inloggningsförfarandet kopplar på auto-inloggning om man själv vill använda det.

 

Målet var att det skulle fungerat redan denna veckan, men testerna har dragit ut på tiden - eForum visar upp ett ganska okomplicerat utseende, men är komplicereat uppbyggt. Jobbet är dock klart nu och är körs igång efter helgen - dvs på måndag. Jag skriver ett speciellt inlägg om det lite senare idag.

 

mvh

Jani Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

>...SJÄLVA bestämma OM de vill ha inloggningstvång manuellt...

 

Jo - det är upp till var och en

att välja det som sagt... Från och med

måndag alltså.

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... klockan är ca 18:30. ni har ungefär 5 1/2 timma på er att fixa inloggningen......

OCH fixa även så att man får se några nya inlägg,

som det är i skrivande stund så står följande på sidan man kommer till när man (manuellt) har loggat in:

"välkommen tillbaka, inga nya inlägg sedan dit senaste besök den 6/12 1999 kl 18:25"

jag vet att det inte är ORDAGRANT men i.a.f, mitt senaste besök var ju i fredags!!! och inte sekunden innan jag loggade in!??

Men det är väl säkert bara nåt tillfälligt oförutsett övergångsstrul som "bara" drabbar några redan irriterade e-forum användere och inget man behöver stänga ner hela forumet för att ordna. puhh...vilken lång mening.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jani Andersson

Klockan är 18:40 och vi ska se vad vi kan göra. Ska kolla det där om sekunden innan.

 

Och det är ett strul man drabbas av vid en uppgradering. Givetvis gör vi allt man kan för att förutse sådant här - men för att eforum inte ska stanna upp och storkna måste underhåll och vidareutveckling ske.

 

Tyvärr funkar det ibland inte vid första försöket och leder även ibland till att andra missar blottas - men det gäller för oss att göra vårt bästa för att fixa till även dem så snabbt det går.

 

mvh

Jani Andersson

idg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...