Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LAN via Firewire?


david stenmar

Rekommendera Poster

david stenmar

Hej!

 

Har läst att man skall kunna köra LAN via Firewire. Är det så? Isåfall, hur gör jag / vad behöver jag för hård-/mjuk vara?

 

Tack på förhand för svar.

 

M.V.H

David

Vad gjorde folk innan internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ett exempel - två datorer med firewire, en firewirekabel mellan dessa å typ winxp.. tror inte det behövs något mer ärligt talat?

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

david stenmar

Tja, vad skall jag säga. Är det så lätt?

Men hur gör jag med ip nummer, nätmask, protokoll och så vidare.

 

M.V.H

David

 

Vad gjorde folk innan internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju typ inte ethernet, utan en "direkt kabel anslutning" så några protokol behövs inte...(eller)

 

---

stoffe-2k, Rated R for language, violence, drug use and some sexuality

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra TCP/IP över FireWire, det är bara att binda protokollet till kortet. FireWire-kortet syns som vilket nätverkskort som helst i nätverksinställningarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

david stenmar

Hmmm...

 

Är det en funktion som finns i WinXP? För i Win2K lyckas jag inte med det, inte för att det betyder något... :-)

 

Har en IEEE 1394-bussvärdstyrenheter från Texas Instruments. Skall kolla på deras site.

 

Tack för era svar!

 

David

 

Vad gjorde folk innan internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min firewire på audigy kortet dyker upp under nätverks anlutningar i XP och kollar jag properties på den finns tcp/ip inställningar och allt precis som på vilket nätverks kort som helst.

 

Kan inte vara några som helst skillnader att göra ett nätverk med den förrutom att du behöver andra kablar och andra typer av hubbar/switchar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

david stenmar

Det verkar bara vara WinXP som har stöd för detta. Jag får uppgradera mitt OS helt enkelt. Tack för all hjälp!

 

Saxat från Knowledge Base-artikel - Q310433:

 

"IEEE 1394 on Windows XP

Windows XP has built-in IEEE 1394 support. To use all the capabilities of the IEEE 1394 standard, your computer must have an IEEE 1394 adapter installed. If your computer has a FireWire adapter, the adaptor is IEEE 1394 compatible. Some of the capabilities of a Windows XP-based computer with the IEEE 1394 standard are:

Instant network connectivity by plugging two or more computers together (no additional hardware or software required).

End-to-end throughput of over 50 Mbps with plenty of digital bandwidth remaining for demanding audio-visual programs.

Transmission Control Protocol/Internet Protocol (TCP/IP) over IEEE 1394. This feature makes it very easy to share a single Internet connection when you connect one computer to the Internet and then connect more computers to the first computer. The Windows XP built-in Internet Connection Sharing feature provides the necessary software support."

Vad gjorde folk innan internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från och med Windows 98 Second Edition finns inbyggt stöd för IEEE-1394. Jag har kört TCP/IP över IEEE-1394 i både Win 98 SE och Win ME utan problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

david stenmar

Till: Mr Andersson

 

Hej!

 

Ok, hur gör du då? Kunde du ge mig lite hjälp på traven så vore det uppskattat.

 

/david

 

Vad gjorde folk innan internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...