Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flera distar på samma burk ?


Don Tomas

Rekommendera Poster

Kan man ha flera linux-distrubitioner på samma burk ?

Typ SUSE, Mandrake och RedHat på samma dator.

Hur gör man det isåfall, någon länk ?

Man borde ju kunna ha samma /home till alla eller, näe...

 

 

Och så en fråga till PaleRider:

Hur gör du när du installerar det allra senaste hela tiden ?

Uppgraderar du eller kör en clean installation varje gång ?

Eller har du en/flera testburk/ar ?

 

TN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ha flera linux-distrubitioner på samma burk ?

Typ SUSE, Mandrake och RedHat på samma dator.

Hur gör man det isåfall, någon länk ?

Man borde ju kunna ha samma /home till alla eller, näe...

 

Du kan ha "hur många som helst", nästan.. det är partitionstabellerna som ställer till det, om du har begränsat med hdd:s; jag använder alltid en swap, en / och en /home. Swap och /home kan delas såklart, däremot bör du INTE använda samma användrkonto när du loggar in genom olika distar, det lär segfaulta rejält i saker då.. du får alltså en olika döpt användare för varje dist...

sen är det bara att räkna på hur många / du kan partitionera... i Lilo eller Grub får alla plats :)

 

 

Och så en fråga till PaleRider:

Hur gör du när du installerar det allra senaste hela tiden ?

Uppgraderar du eller kör en clean installation varje gång ?

Eller har du en/flera testburk/ar ?

 

Jag har Windows XP som min fasta punkt i tillvaron, alltså kör jag "clean install" eftersom uppgraderingar brukar bugga ur rejält...däremot är det då alltså lämpligt att behålla sin gamla hemkatalog, allt skoj finns juh kvar där, så man får inte glömma att skapa sin gamla användare under installationen...men, vill man köra den nya disten buggfritt måste man skapa en ny användare också, så att alla nya programversioner startas "rent" i en ny katalog...du måste alltså skapa minst TVÅ användare under installationen...sen kan man flytta över sina gamla "saker" till den nya användaren när man är nöjd med sin nya dist..och deleta den gamla användaren/katalogen :)

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 9.0 RC1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack.

Jag har aldrig prövat uppgradering.

 

Man behöver alltså inte ha en /boot då för varje dist antar jag, jag har det nu (alltså en separat /boot-partition) av någon anledning.

 

Kul, nu har jag fått något att fnula över...

 

TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

däremot bör du INTE använda samma användrkonto när du loggar in genom olika distar, det lär segfaulta rejält i saker då.. du får alltså en olika döpt användare för varje dist...

 

Varför inte? Då är det ju ingen mening att dela på en home-partition...

Ser man bara till att ha samma UID på sin användare i alla installationera, ser jag ingen anledning till att det skulle "segfaulta rejält" så länge man inte kör dynamiskt länkade appar från sitt $HOME. Men där har de heller inget att göra...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tänkas uppstå problem om man har olika versioner av samma program på i de olika distarna. De kan bli förvirrade när de läser .filerna från en annan version och tillochmed segfaulta om de är buggiga. Om jag minns rätt brukade Mozilla ha det här problemet. Egentligen vore det väl bättre om config-filerna låg under ~/etc eller nåt liknande.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Zerblat ! Paddskalle har helt enkelt inte uppgraderat speciellt ofta, syns det hehe :P

 

Vad har uppgradera ofta att göra med att köra flera parallella distar? Anledningen till mitt inlägg var att jag undrade vad meningen var att ha en gemensam /home om man ändå inte delar på datan? Det är ju bara att montera de andra distpartitionerna och kopiera det man vill ha från sina andra homes... men men...

O kör man flera distar parallellt är det väl mest för testsyfte? Jag ser i alla fall ingen större nytta av det mer än av utbildningssyfte.

 

Som svar på ditt påstående bör jag väl tillägga att jag "uppgraderar" mina maskiner kontinuerligt... Med Debian är det ju skillnad - Install once - upgrade forever. Inga ominstallationer, som du kanske kallar "uppgraderingar".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Paddskalle,

om du bara kör Debian är det inte så konstigt att du inte känner igen dig, eftersom Debian bevisligen är den mest buggfria Linuxdisten. Dom andra distarna har andra kvaliteter som lockar än just buggfrihet. "Friskt vågat, hälften vunnet" typ ;) Nu var det så att frågan var att BLANDA OLIKA DISTAR, vilket är en helt annan sak, det är helt enkelt inte att rekommendera att dra igång tex Slackware i samma användarkatalog som använts av ex RedHat under en tid. Särskilt KDE och Mozilla är väldigt känsliga för gamla inställningar som ligger kvar, men även andra program kan uppträda underligt, vilket inte kommer att ge en rättvis bild av den aktuella disten. Givetvis går det lika bra att manuellt radera i dom olika programmens hemkataloger och ta bort känsliga conf-filer innan man nyinstallerar, men då måste man ställa om allting på nytt, om man vill gå tillbaka, om man ska JÄMFÖRA olika distar på samma villkor förefaller det vettigast att köra dom som olika användare. Vilket var tipset jag gav. Då ligger det helt unika konfigurationsinställningar för respektive dist kvar i varje separat användarkonto; ja, kanske man tom vill konffa dom på olika sätt ? Annars, om man ignorerar den här saken, blir helt enkelt den första disten man installerar hågkommen som den bästa, eftersom den kommer att bugga minst ;)

 

Att ha en gemensam /HOME är väl ändå meningsfullt, även om man kör olika konton i det ? Då har man ju allting "viktigt" kvar, om något "ont" skulle hända. Och varför "måste" man för övrigt köra med bara ett användarkonto på en *NIX-burk ? *NIX är juh särskilt framtaget för raka motsatsen..tom tusentals konton under /HOME om man så vill...lever du fortfarande kvar i WIN-DOS käre paddskalle :P

 

P.S. Måste bara klargöra här, för oerfarna Linuxanvändare, att resonemanget ovan har INGENTING med själva OS:ets grundläggande funktioner att göra. Det enda som kan påverkas negativt är upplevelsen av olika användarprogram, som tex KDE-skrivbordet, för den aktuella användaren. Själva OS:et fungerar alltså hurbrasomhelst i bakgrunden, kanske för en annan användare exakt samtidigt, även om just ditt skrivbord är totalt söndertrasat och "ingenting" verkar fungera. För en Linuxtestare gäller det hursomhelst att han undviker att uppleva den negativa varianten om möjligt *L* D.S.

 

[inlägget ändrat 2002-09-08 20:49:41 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som trådstartare så förbehåller jag mig rätten att ställa en fråga till:

 

När man i SUSE och Mandrake ska till att köra ett inställningsprogram, som det krävs root-rättigheter till, så ploppar det upp en ruta där man kan knappa in root'ens lösenord.

 

Det saknar jag i RedHat, jag kör ofta som root, bara för det, och efter ett tag har jag oftast ställt till saker och ting utan återvändo. :(

Jag vet att man kan su root.

 

Men hur fungerar det i Mandrake och SUSE?

Är det något man kan aktivera i Redhat, eller ?

 

TN

[inlägget ändrat 2002-09-08 20:57:00 av Don Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt "går", men jag tror inte det finns någon enkel "knapp" att tryck på ;) Det enklaste är väl att helt enkelt su:a i ett shell och starta respektive conf-program därifrån. Då behöver du ALDRIG vara inloggad som root, vilket du för övrigt aldrig skall vara.

 

Förresten vill jag minnas att det faktiskt kom upp en lösenordruta när jag startade moduler i RedHat 7.3:s kontrollpanel, framsteg... :)

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 9.0 RC1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det så att frågan var att BLANDA OLIKA DISTAR, vilket är en helt annan sak

 

Var det?

Frågan var vad jag kan se "Kan man ha flera linux-distrubitioner på samma burk ?"

Men OK, jag köper ditt resonemang.

 

Däremot tycker jag nog att du ska akta dig lite för att kräka ur dig spydigheter och antaganden om folk som du inte har nån aning om. Nästa gång trampar du kanske på en känsligare tå...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa gång trampar du kanske på en känsligare tå...

 

Jag var okoncentrerad...duger det med; förlåt ?

 

:)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

SådärJa!

Har nu lyckats med att fixa till burken att ha:

WinXPpro

Win98SE

Mandrake 9.0

RedHat 8.0

 

allt startas via XP's NT-loader...

 

Kan man ha färger i loadern ?

 

/TN

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...