Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Laddning av battierer

Sasja

Recommended Posts

Jag använder mig av en Ericsson T65 och är lite osäker på hur jag ska ladda batteriet för att få en en längre livslängd på denna.

Måste jag vänta tills battieriet är helt tomt tills jag laddar det eller hur ska jag göra?

Nej, det spelar ingen större roll eftersom telefonen använder sig av ett lithium-batteri. Men ett tips kan vara att låta den sitta en stund extra på laddning även efter att displayen indikerat att det är fullt, kan ge lite extra krut.

Stefan Eklinder

Impression!

Nej, det spelar ingen större roll eftersom telefonen använder sig av ett lithium-batteri.

Jasså, jag har alltid hört att man ska tömma batteriet helt innan man laddar det igen.

Anledningen är att batteriet får en längre livslängd då. Det mår med andra ord sämre när man håller på och smådutta med laddningen.

---

/Stefan Eklinder - använder Nokia 5110

I datorvärlden finns det väldigt många nollor, men ytterst få ettor.

Jonas Birgersson

Inte när det gäller lithium-batterier, deras kemiska uppbyggnad är inte känsligt för detta.

Det är främst Ni-Cd samt, i viss mån, Ni-MH batterier som man bör ladda ur "helt" (grovt förenklat) innan man laddar upp dem igen. Lika viktigt är att man laddar dem så mycket som möjligt utan att överladda dem för att kapaciteten inte skall låsa sig vid en lägre nivå än vad tillverkaren specificerat.

Här finns lite mer info om batterier och hur man handhar dem: http://www.cellpower.com/battery_tips.cfm

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...