Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hemisdessnickeri


Pensionären

Rekommendera Poster

Hej hjälp en gammal man....

Jag har fått det delikata uppdraget att fixa en hemsida för en pensionärsförening.

Min kunskap inom detta område är ytterst rudimentärt...

Jobbar med FronPage2002.

Har en skärm 19"

Men hur får jag sidorna att se vettiga ut för den som har en 15" skärm och upplösnig 800x600 eller ev. lägre.

Notera att "kunderna" för vår sida är pensionärer, har ofta utrangerade datorer, små skärmar från barn eller barnbarna, börjar ha krasslig syn etc.

Detta är vad jag fått till men jag gillar inte dom första länksidornas utseende om man tex kollar på sidan med en liten skärm.

http://w1.218.telia.com/~u21804972/spfvast

Kikade på sidan med en bärbar 14 TFT skärm.

Inte roligt.

Vad gör jag för fel??

Tack för all positiv hjälp i denna fråga

Pensionären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, du kan ju kolla vilken skärm upplösnihng användaren har, beroende på detta så använder du olika css (där text storlek osv är definerade)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite tips:

 

byt ut ditt tecken snitt till t.ex. Verdana, Verdana är framtaget av Microsoft för att användas på internet och är betydligt mer lättläst än Times New Roman.

 

Minska dina spalter lite för texten, när man läser på skärm är det optimalt för ögat att läsa 6-7 ord per rad (varierar lite på ordens längd)

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ 1

Ändra upplösningen på din skärm till 640 x 480, skapa därefter sidorna utifrån de nya förutsätttningarna. Ändra sedan tillbaka upplösningen till ursprungsläget.

 

Alternativ 2

Se till att tabeller, bilder, osv inte tar större plats i sidled än önskad storlek, t ex 640 pixlar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraanz, Esuk,Birk.

Tack för era svar.

Bara en fråga till.

Hur kan jag enkelt se hur många pixlar i bredd ett avsnitt, text ta´r??

Måste man ställa om sin skärm för att se detta ??

Pensionären

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det lättaste är nog att ställa om skärmen.

 

tänk dock på om du t.ex. kör 640 x 480 så är det inte den ytan du kan använda, Internet Explorer, Netscape m.fl. tar en del av ytan, främst i höjden.

 

 

 

Don't Underestimate The Power Of Esuk ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Hej.

 

Om du vill se hur en sida ser ut i andra upplösningar så gå in på följande länk... http://www.webdesignskolan.com/javascripts/resize_link/resize_link.htm

DÄr står hur du gör för att dra en länk på sidan till dina egna länkar (dvs en mapp under "favoriter. se till att aktivera länkar genom att gå in på "visa/verktygsfält/länkar). Sedan är det bara att klicka på länken, bestämma bredd ochhöjd på fösntret och så ser du hur din sida ser ut i olika upplösningar.

 

När det gäller din sida i övrigt så är jag dessvärre okunnig i Frontpage, men du borde lägga all text i en tabell som du ger ett bestämt värde, 300-400 pixlar, så blir det mer lättläst och texten dras inte ut när man förstorar fönstret.

 

Dina rubrikbilder syns inte. Jag är osäker på vad WordArt blir för format när det gäller webbpublicering. Det bästa är att antingen ha vanlig text eller en bild i detta fallet i gif-format...

 

mvh jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Jesper för tipset..

Men jag får spader... Menar du att du inte kan se allt på den sida jag nu har lagt ut???

Var snäll och kolla igen:

http://w1.221.telia.com/~u22104779/spfvast/

Jag kollat sidan i flera maskiner och ingen har klagat på att något inte kommer fram som jag önskat.

Visserligen har jag sett att på en liten skärm med 800x600 så har några adresser tryckts ihop. Det är ju inte så snyggt och kan nog fixas.

Tacksam om du ger ditt omdömme igen.

Michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde en fråga!!

Kan någon hjälpa mig till en gratis räknare till hemsidan jag jobbar med??

Tack på förhand

Michael

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen.

 

Sakne är den att jag tog ner din sida och tittade i Frontpage. Där såg jag plötsligt dina Word Art-rubriker som jag inte kan se i min vanliga webbläsare (explorer 6). Till detta har jag ingen förklaring eftersom jag 1. inte kan frontpage, 2. är osäker på vad word art är för bildformat. Det var därför jag menade att det kanske är bättre om du har bilder i GIF-format eller vanlig text.

 

NU har jag kollat runt på nätet och samtidigt tittade jag på sidan i netscape 6 och då syntes bilderna?? Ingen aning varför. Är ju förvånade om Microsoft som står bakom frontpage och explorer har missat något. IE 6,0 har jag i alla fall...

 

mvh jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med IE 6.0

Enligt Max ovan så har han inga problem att se allt på sidan???

Andra med IE 6.0 har givit mig OK till sidan ???

Vad kan problemet vara hos dig??

Michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, otroligt konstigt.

 

Jag ser alltså inte bilderna "Välkommen till SPF Västmanland" och "Västmanlandsdistriktet" i IE. Funkar i NN6 och NN4.

 

Mer exakt är min version IE 6.0.2600.0000 när man väljer om internet explorer under hjälp..

 

Extremt konstigt faktiskt, jag har iofs en del andra småbuggar så jag borde nog uppgradera..

Så vitt jag vet finns det heller inget under inställingar som jag skulle kunna ha slagit av för att inte se just word art-bilder..?

 

Du får väl kolla med Microsoft :)

 

/jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Så vitt jag vet finns det heller inget under inställingar som jag skulle kunna ha slagit av för att inte se just word art-bilder..?"

Det finns en inställning i Internet-alternativ/Avancerat/Multimedia/Visa bilder. Men där har du säkert ibockat...

 

Så här ser sidan ut hos mig (IE 6):

 

http://w1.865.telia.com/~u86514936/V%e4lkommen%20till.doc

 

//Max

 

[inlägget ändrat 2002-09-17 21:33:53 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är en vanlig .gif-bild så det borde inte vara något problem. Du har inget anti-banner-aktigt eller så?

 

Ciao,

Anders

- det är förresten ett stavfel i "Västmanland" där.. "Välkommen till SPF Västmaland"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Otroligt...

Tur att ni finns där ute.. Vakna och pigga.

Tack för alla glada tillrop i min strävan att ge gamlingarna en bra sida att titta på

Michael

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max

Kan du utveckla lite mer hur jag går till väga för att använda scripten till t.ex telias räknare.

Att bara klistra in den i HTML coden där jag vill ha den löser väl inte min önskan. Hur får man igång underverket??

Michael

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

hmmm.. so strange.

en bugg i mitt ie, eller vad det är, gör att det tar typ tio sekunder att högerklicka o få upp den menyn.. kanske därför jag aldrig kollade vilket format det var. gif säger du..

 

jag ser att det finns ngt där i IE om jag för muspekaren över. jag kan dock inte spara detta "osynliga", det enda jag får upp är bakgrundsbilden, dvs den gråsvitspräckliga färgen..

 

fortfarande förbryllad..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Pensionären,

Du behöver nog bara klistra in koden till räknaren för att få det att funka! Dylika räknare brukar vara byggda så att den bara ska klistras i koden!

 

Jag tycker att det verkar som att din sida ser bra ut i 800x600-upplösning. Kanske inte lägre upplösningar, 640x480, men det är nog inte så många som använder det nuförtiden. Gör de det så lär de numer vara vana vid att sidorna ser konstiga ut, det är inte så många sidor som är anpassade för lägre upplösning än 800x600...

 

Ett verdataget mått på hur bred sidan ska vara för att det ska se bra ut under 800x600 på alla plattformar är 760 pixlar!

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Max & Nisse

Tack för tips. Ska prova igen att klistra taggen så får vi se hur det går.

I anvisningarna sägs att man skall ange en fil där data på räknaren skall lagras. Antar att om jag fixar en mapp på servern med ett filnamn att detta skall lösa den biten??

"Trail & Error Learning" har varit min metod tills nu så det är väl bara att köra på som vanligt.

Tack för att ni bryr er.

Michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...