Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta IPAQ'en till den stationära mha av Blåtand


Jonas Versén

Rekommendera Poster

Jonas Versén

Funderar på att införskaffa en 3970 men en viktig fråga för mig är hur jag skall ansluta (trådlöst) till min stationära dator utan att behöva köpa allt för mycket extrautrustning.

 

Den lösning jag kikat på är en Blåtands USB-adapter att plugga in i den stationära för ca 1500kr inkl moms.

 

Det jag undrar över är räckvidden... USB-adaptern skall i teorin ge mig ett "lan" med upp till 50 meters räckvidd. Om jag förstått det rätt så finns det 2 olika Blåtands-klasser, klass 2 har 10 meters räckvidd och klass 1 upp till 50m?

 

Om det nu är 50 meter med USB-adaptern, spelar det någon roll? Hur lång är IPAQ'ens blåtands räckvidd?

 

Mera, spelar det någon roll var sändaren står? Väggar? Betong? Vad har det för inverkan?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda enheterna måste ha "samma klass" för att uppnå 50m räckvidd. Vet ej vad iPaq 3970 har för klass på sin Blåtand, dock vet jag att Pocket Loox har mycket lång räckvidd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Versén

Kollade upp det och det verkar som att ipaq'en har klass 2 blåtand, dvs 10 meter.

 

Hur bra fungerar det egentligen då? Är det som med wlan att hastigheten sjunker drastiskt när man närmar sig gränsen för räckvidden, reducerar väggar räckvidden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...