Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anledning till brännar-problem?


Starre

Rekommendera Poster

Har sedan länge haft problem med min brännare. Den vägrar fungerar. När jag kollar egenskaperna för brännaren i Enhetshanteraren så är kryssrutan "Koppa från" ikryssad. Kan det vara anledningen till att det inte fungerar?

 

"DMA" är också ibockad. Kan det vara felet?

 

Garanterat poäng till den som fixar detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer kött på benen skulle inte skada

typ operativ, brännare, vad får du för felmeddelande osv.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad händer om du trycker kryssar bort "koppla från" (och startar om)?

 

Om det nu är koppla från som är boven så är det antagligen på grund av ett program eller pga. drivrutiner som inte fungerar som de ska.

 

Kolla på tillverkaren av brännarens hemsida efter drivrutiner eller patchar eller liknande.

 

Tjoff

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brännar-modell: SAMSUNG CD-R/RW SW-212B

OS: Microsoft ME

Felmeddelande: Inget, CD-släden bara matas ut så fort bränningen ska påbörjas. Direkt klagar programmet (EasyCDCreator) på att skivan inte är isatt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har förstås testat med att ominstallera easycd..(tagit bort denna installationen först),

du skulle ju kunna testa med annat program, typ nero.

http://www.ahead.de

Installera om win me ovanpå ditt nuvarande,(kan hjälpa).

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

"Koppla från" ska vara aktiverat. Den möjliggör att enheten kopplar bort sig från bussen när den ska göra längre operationer, och således kan andra enheter använda den istället.

 

Även DMA ska vara aktiverat, det avlastar processorn.

 

Ofta finns det ytterligare en checkbox som heter "Sync Data Transfer". Denna ska inte vara aktiverad.

 

Har du andra brännarprogram installerade som kan ställa till det för dig? Det finns program som kan blockera detektering utav ATIP-information som finns på cd-rw. Program som gör detta är CloneCD, FantomCD, Alcohol 120%, CDMate. Anledningen till att man vill blockera en brännare från att läsa ATIP-information är att det avslöjar att cd:n är en cd-r/cd-rw och en del kopieringsskydd använder sig utav sådan information.

 

Jag misstänker att sådan blockering utav ATIP-information kan ställa till det för andra brännarprogram om den är aktiverad. Brännarprogrammet kommer då inte att hitta en brännbar cd...

 

Kolla upp detta.. Ta även och pröva med annat brännarprogram. Själv gillar jag inte alls Roxios program då jag anser att de är rena bugghärdar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för all info.

 

Jag misstänker dock att felet är mer grundläggande än så:

 

Om jag lägger i en vanlig musik-CD i brännarenheten (F:) och via "Den här datorn" dubbelklickar på enhetens ikon så står det att jag ska lägga i en CD.

Jag har ens öppnat mitt brännarprogram.

 

Det ska väl gå alldeles utmärkt att lyssna på skivan om jag lägger den i brännaren???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska väl gå alldeles utmärkt att lyssna på skivan om jag lägger den i brännaren???

Jo visst ska det gå, då är det väl bara

ett alternativ kvar då...eller två?

alt. ett: Installera om Win ME, alt. två: brännaren är sönder.

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande problem med min gamla Yamaha 8x8x24. Den ballade ur och tog bara emot tomma skivor från Kodak. Dock gick det bra med redan brännda skivor.

Det slutade med att jag köpte en Lite-on 32x12x40 som funkar kanonbra... peppar, peppar...

 

 

// Ulf

___________________________________________________

Om personen du talar med inte tycks lyssna, var tålmodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

ok, trodde det bara var när du skulle bränna som felet uppstod.

 

Att en cd-läsare inte kan detektera skivor har jag varit med om ett par gånger, och i samtliga fall har det varit hårdvarufel :(

 

Pröva, om möjligt, att testa brännaren i en annan dator och se till att alla kontakter verkligen sitter fast i cd-brännaren och på moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...